Proiect transpus în lege. Un proiect inițiat și de senatorul PSD, Cristian Resmeriță, a devenit lege. Proiectul prevede exonerarea de la plată pentru sumele reprezentând acordarea ajutoarelor de urgență persoanelor aflate în stare de dificultate, pe care acestea trebuie să le restituie unităților administrativ teritoriale drept consecință a constatării de către Curtea de Conturi sau alte instituții cu atribuții de control a unor prejudicii.
“Necesitatea acestei amnistii fiscale rezultă din ambiguitatea legislativă ce a dat naștere unor situații ce nu puteau fi prevenite sau anticipate de autoritățile locale la momentul acordării ajutoarelor de urgență. În fapt, ca urmare a controalelor efectuate de auditorii publici externi din cadrul Curții de Conturi a României s-a constatat, în cazul unor anumite unități administrativ-teritoriale, că sumele reprezentând acordarea ajutoarelor de urgență persoanelor aflate în stare de dificultate trebuie restituite, deoarece ulterior acordării acestora autoritățile locale nu au solicitat documente care să ateste modul în care beneficiarul a utilizat sumele acordate cu titlu de ajutor de urgență”, arată proiectul care a devenit lege.
Potrivit legii, ajutoarele de urgență au fost acordate pentru următoarele situații: intervenții chirurgicale care impun costuri suplimentare necompensate; tratamente și investigații în clinici de specialitate; achiziționarea de dispozitive medical sau fiziologice nesubvenționate de către CNASS (proteze, orteze, cărucioare) pentru copii sau adulți; achiziționarea de medicamente necompensate sau pentru acoperirea procentului necompensat; pentru familiile cu venituri sub 200 lei/membru de familie, aflate în situații de nevoie, confirmate prin achetă socială; pentru acoperirea unei părți din cheltuielile de înmormântare a persoanelor fără venituri care nu sunt beneficiare de ajutor social și care nu beneficiază de ajutor de deces; pentru persoanele eliberate din penitenciar, care nu au sprijin material și financiar, în vederea prevenirii marginalizării sociale și integrării lor în societate.
“Subliniem că toate aceste ajutoare au fost acordate în baza legislației în vigoare șI hotărârilor de consiliu local, care au stabilit în mod efectiv situațiile pentru care pot fi acordate ajutoare de urgență șI documentația ce trebuie depusă la autoritatea locală de către solicitant. Menționăm că autoritățile locale au urmat procedura impusă de acordarea ajutoarelor de urgență, respectiv la dosarul cauzei există: cererea solicitantului, cartea de identitate, acte medicale doveditoare, acte de stare civilă, acte de proprietate asupra bunurilor imobile, raportul anchetei sociale, după caz”, mai arată documentul de pe Senatul României.
Primăria municipiului Lupeni s-a confruntat cu un astfel de caz. În anul 2012, un raport al Curții de Conturi arăta că municipalitatea de la Lupeni a acordat ajutoare de urgență pentru unele probleme medicale, creând un prejudiciu de 1,8 milioane de lei.
Monika BACIU