CEH are șanse de redresare prin restructurare. Complexul Energetic Hunedoara are șanse de a se redresa. Este nevoie, în primă fază, de restructurare societății. Administratorul judiciar arată că societatea energetică hundedoreană are o importanță majoră pentru funcționarea sistemului energetic național.
O potențială intrare în faliment ar avea consecințe nefaste, structurate pe mai multe paliere, sociale, economice și de siguranță națională.
”Plecând de la considerentele de ordin teoretic, dar și de natură practică ce decurg din analiza comparativă a efectelor generate de procedura reorganizării și cea de faliment, putem conchide că cea dintâi este net avantajoasă pentru toate entitățile ce participă la această procedură. Dacă în procedura falimentului creditorii urmăresc recuperarea integrală a creanței împotriva averii debitorului fără ca aceasta să își poată continua activitatea de exploatare, procedura de reorganizare este caracterizată de faptul că lichidităților obținute din vânzarea bunurilor excedentare din patrimoniul debitoarei li se adaugă profitul rezultat din continuarea activităților profitabile debitoarei, toate destinate plății pasivului, gradul de acoperire al creanțelor fiind astfel mai mare”; arată raportul administratorului judiciar.
Acesta subliniază că se poate face o reorganizare prin valorificarea activelor societății.
”Analizând comparativ, valoarea care poate fi obținută în cazul reorganizării din valorificarea activelor excedentare, completată de sumele obținute din exploatarea celorlalte active care generează un profit operațional, este superioară valorii de lichidare obținută în cazul falimentului, iar gradul de acoperire al creanțelor alături de alte beneficii de ordin economic sunt preferabile pentru creditorii și colaboratorii implicați în procedură. În prezent, societatea se află într-un moment de dificultate din punct de vedere financiar, existând un vădit dezechilibru, care, la o primă vedere, ar putea duce la concluzia că societatea nu poate fi supusă unui plan de reorganizare viabil”, arată raportul menționat.
Principalii factori care au condus societatea la acest dezechilibru financiar, factori care se mențin și în prezent sunt cele legate la neconformarea la regelementările de mediu: SCE Hunedoara SA nu a avut și nu are resurse proprii necesare pentru achiziția certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră; vânzarea energiei electrice și termice la un preț inferior costului de producție, ceea ce a condus la înregistrarea unui rezultat operațional negativ în ultimii ani; gradul de îndatorare ridicat înregistrat de debitoare, ceea ce indică dificultăți semnificative în gestionarea eficientă a activității debitoarei.
”Cu toate acestea, reglementarea insolvenței, atât prin spirit cât și prin prevederile concrete consacrate de legiuitor, are ca scop principal acordarea unei a doua șanse companiei, oferind o protecție temporară împotriva demersurilor discreționare ale creditorilor prin consacrarea principiului concursual și a priorității reorganizării. Astfel, pentru ca o companie de impact național să poată propune o redresare fiabilă, este necesară identificarea principalelor cauze care au condus la insolvența societății. De asemenea, dat fiind obiectul de activitate al societății și impactul socio-economic pe care l-ar avea o eventuală procedură de faliment, putem porni de la premisa că la momentul actual nu există argumente sau date care să susțină că în ipoteza falimentului distribuirile de sume către creditori s-ar situa la un nivel superior celor obtenabile într-o procedură de reorganizare. Acest context ar putea constitui fundamentul pentru implementarea unei strategii preliminare care să faciliteze elaborarea unui plan de reorganizare a societății CEH SA”, mai arată raportul.
Raportat la obiectivele conducerii companiei și la planurile pe termen scurt și mediu cu privire la activitatea operațională, au fost comunicate administratorului judiciar mai multe măsuri preliminare aferente perspectivelor de redresare a activității ce urmează a fi implementate în perioada imediat următoare:
”Măsuri organizatorice privind reducerea diferenței dintre venituri și cheltuieli printr-o valorificare mai eficientă a bazei materiale a resurselor și a capacității profesionale a personalului; Reorganizarea, restructurarea și diversificarea unor activități auxiliare, conexe activității principale; Continuarea demersurilor pentru obținerea autorizării ajutorului de stat și implementarea măsurilor de închidere și punere în siguranță pentru EM Lonea și EM Lupeni până în anul 2024, conform studiului Glowny Instytut Gornictwa (GIG) din Polonia; Finalizarea demersurilor legate de accesarea unui ajutor de stat de tip SIEG (acordat beneficiarilor ce prestează servicii de interes economic general) pentru susținerea activității energetice; Intensificarea eforturilor pentru creșterea producției de cărbune și implicit a cantității de energie electrică obținută din resurse proprii de combustibil, prin folosirea judicioasă a bazei de material existente; Identificarea de către statul român în calitate de unic acționar a unor soluții care să asigure surse financiare pentru a investi în bunurile proprii, investiții care vor contribui la dezvoltarea capacităților de producție și implicit la creșterea veniturilor; Redimensionarea structurii de personal, prin reducerea numărului cu angajații care îndeplinesc condițiile ieșirii la pensie pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare; Încetarea contractelor individuale de muncă pentru angajații care dețin atât calitatea de pensionar cât și calitatea de salariat al SCEH SA”, mai notează raportul.
Suplimentar față de aceste măsuri preliminare, debitoarea, prin declarația privind intenția de reorganizare depusă la dosarul cauzei, a precizat că planul de reorganizare a societății debitoare va trebui să aibă ca punct de plecare următoarele: OUG nr. 60/2019 privind reglementarea unor măsuri pentru stingerea unor obligații fiscale și bugetare, precum și unele măsuri referitoare la obligațiile de plată aferente împrumuturilor din venituri din privatizare și împrumuturilor contractate de statul român de la instituții de credit și subîmprumutate operatorilor economici, astfel cum a fost modificată prin Proiectul de lege nr. 410/2019;
OUG nr. 26/04.04.2018 privind adoptarea unor măsuri pentru siguranța alimentării cu energie electrică care obligă SCEH SA să furnizeze servicii tehnologice de sistem pentru susținerea Sistemului Electroenergetic Național.
Perspectiva reautorizării ajutorului de stat în ceea ce privește implementarea măsurilor pentru punerea în siguranță a minelor aflate în program de închidere și menținerea lor într-o nouă structură alături de activele miniere viabile și Termocentrala Paroșeni.
Pe de altă parte, administratorul judiciar subliniază faptul că în timpul videoconferinței care a avut loc la data de 31 iulie 2018 organizată de Comisia Europeană în contextul inițierii procedurii de analizare a ajutorului de restructurare pentru SCEH SA, statul român și-a exprimat intenția de a implementa o măsură adecvată pentru a demara procesul de transfer al activelor de producție a energiei electrice de la SCEH către o Companie Nouă (NewCo) ce ar urma să fie înființată.
”Această măsură a luat forma OUG 60/2019 menționată mai sus, în temeiul căreia este posibil un transfer în locul plății („dare în plată”) în trei etape al activelor de producere a energiei electrice (fără transferul minelor de cărbune). Conform minutelor videoconferinței convenite cu România acest proces ar urma să implice: în primul rând, pregătirea unui raport de evaluare obligatoriu pentru determinarea valorii activelor de producere a energiei electrice (în prezent gajate de Ministerul Finanțelor) și a datoriei SCEH; în al doilea rând, aceste active gajate ar urma să fie transferate către Ministerul Finanțelor și ulterior către Ministerul Energiei; în al treilea rând, aceste active gajate ar urma să fie transferate unei noi companii (NewCo), căreia i s-ar încredința ulterior prestarea unui Serviciu de Interes Economic General.”, se mai arată în raport.
Comisia Europeană, prin Decizia nr. 2019/293 din 8 noiembrie 2018 a menționat că decizia privind ajutorul incompatibil nu aduce atingere unui asemenea transfer de active, cu condiția ca transferul prevăzut mai sus să fie efectuat de autoritățile române în conformitate cu cerințele legale, incluzând în special o evaluare adecvată a activelor.
Pe de altă parte, în declarația privind intenția de reorganizare, debitoarea a subliniat faptul că reglementarea procedurii de dare în plată pentru salvarea unor active energetice și miniere poate stinge o parte a datoriilor către bugetul consolidat al statului și ale creditorilor societății care se vor putea îndestula din valorificarea activelor ce nu vor face obiectul dării în plată și care vor rămâne în structura SCEH SA.
”Menționăm faptul că procedura dării în plată este prevăzută și de prevederile Legii 85/2014, la art. 134 alin. (5) lit. E fiind fiind prevăzută ca măsură adecvată de punere în aplicare a planului de reorganizare: lichidarea tuturor sau a unora dintre bunurile averii debitorului, separat ori în bloc, libere de orice sarcini, sau darea în plată a acestora către creditorii debitorului, în contul creanțelor pe care aceștia le au față de averea debitorului”, mai arată raportul.
Concluzionând, administratorul judiciar consideră că cel mai mare producător de energie electrică din partea de nordvest a României – SCEH SA – ar trebui să beneficieze de șansa unui nou început. De asemenea, raportat la faptul că Sucursalele Electrocentrale Deva și Electrocentrale Paroșeni, pe lângă producția de eneregie electrică sunt unici producători care livrează energia termică în sistem centralizat în localitățile Deva, Petroșani, Vulcan și Lupeni, considerăm că deschiderea procedurii de faliment ar avea consecințe negative asupra întreagii regiuni, fie că vorbim de salariați, de comunitățile locale sau de operatori economici dependenți, în principal de activitatea SCEH SA.
Prin urmare, administratorul judiciar apreciază că deși compania Complexul Energetic Hunedoara SA se confruntă cu o situație economică dificilă, aceasta poate fi supusă unui eventual plan de reorganizare cu șanse de reușită prin aplicarea, într-o primă etapă, a măsurilor prezentate mai sus, precum și a altor măsuri care vor fi identificate în perioada următoare.
Având în vedere intenția de reorganizare și de depunere a unui plan de reorganizare, manifestată de către SCEH SA prin cererea formulată în cadrul dosarului de insolvență, administratorul judiciar, în temeiul art. 97 alin. 3 din Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, își manifestă disponibilitatea de a sprijini debitoarea în vederea întocmirii unui plan de reorganizare propus de aceasta.