Programul ”Educație și Ocupare”: Proiectul ambițios care transformă piața muncii și sistemul educațional din Petroșani. În cadrul ultimei ședințe a Consiliului Local Petroșani, a fost aprobat un proiect ambițios intitulat “Educație și Ocupare,” care urmărește să dezvolte potențialul uman al comunității prin creșterea relevanței educației pentru piața muncii. Programul pune un accent deosebit pe competențele digitale și antreprenoriale, subliniind necesitatea unui mediu stimulativ pentru învățarea continuă.
Reformele propuse vizează o transformare semnificativă a sistemului educațional, astfel încât acesta să fie mai eficient, mai incluziv și mai adaptat cerințelor economice actuale. În domeniul ocupării, scopul principal este de a crea o piață a muncii sustenabilă și rezilientă, bazată pe inovare socială. Aceste măsuri reflectă un angajament clar pentru dezvoltarea unei societăți echitabile și dinamice, în care educația joacă un rol central în crearea oportunităților și adaptarea forței de muncă la noile provocări economice și tehnologice.
”Programul Educație și Ocupare urmăreşte să valorifice potențialul uman, în condiții de echitate, prin creșterea relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, în contextual utilizării şi dezvoltării competenţelor digitale și antreprenoriale și promovării unui mediu stimulativ pentru învăţarea pe tot parcursul vieții. Totodată, în domeniul Ocupării, obiectivul este ca piața muncii din România să devină sustenabilă, rezilientă, pro-activă şi bazată pe inovare socială. Reformele în educație, la nivel de sistem, presupun eforturi semnificative pentru aplicarea unor abordări coerente care să producă impact în calitatea, eficacitatea și relevanța pentru piața muncii a sistemelor de educație și formare și să îmbunătățească accesul la educație și incluziune. Reforma trebuie sa schimbe paradigma proceselor de învățare – predare și să cuprindă abordarea centrată pe elev, să includă dezvoltarea de competenţe de bază, digitale și non-tehnice, inclusiv antreprenoriale, adaptate pentru nivelurile din educație, dar și competente privind managementul carierei și participarea la învățare pe tot parcursul vieții. Este esenţială dezvoltarea unor servicii de orientare profesională integrate și adaptate diverselor niveluri din sistemul național de învăţământ, care să fie realizate și gestionate în parteneriat public-privat cu mediul de afaceri. Problemele prioritare sunt: creșterea ratelor de RO 26 RO Obiectivul de politică sau obiectivul specific al FTJ Obiectiv specific sau prioritate specifică* Justificare (rezumat) acces și participare în educație la toate nivelurile; creșterea ponderii populației scolare cu competenţe de citire/lectură, matematică/ științe respectiv a procentului de alfabetizare funcțională; creșterea ponderii populației cu nivel superior de educație și actualizare competenţe/calificare pentru persoane fără/slab educate/calificate; formare /actualizare competențe pentru cadrele didactice în concordanţă cu reformele din curriculum, inclusiv competenţe necesare asigurării educației incluzive și dezvoltarea comunităților de învățare; actualizare infrastructură din sistemul de educație pentru utilizarea tehnologiei informației și formarea în sistem de competenţe digitale. Competențele dobândite în diverse forme de învățare pot constitui avantaj pentru sistemele de ocupare/formare continuă atât timp cât există un sistem de încredere pentru evaluarea și certificarea lor. Calitatea în evaluare/certificare competenţe poate sprijini populația, inclusiv persoanele care părăsesc timpuriu scoala, somerii, adulții slab calificați și resortisanţii țărilor terțe, prin oferirea de vizibilitate competențelor și crescând incluziunea socială. Procesele de validare a competenţelor presupun dezvoltarea de instrumente şi standarde ocupaționale/de pregătire/de calificare, expertiză și nu în ultimul rând relaționare cu partenerii sau actorii din piața muncii. Implementarea acestui proiect va asigura îmbunătățirea calității pregătirii profesionale pentru un număr de 251 de elevi de la Colegiul Economic,, Hermes” Petroşani, prin organizarea și derularea stagiilor de practică la agenții economici de pe piața muncii locală, astfel încât peste 90% dintre aceştia să finalizeze parcursurile de învățare la locul de muncă și să-și dezvolte competenţele profesionale”, arată proiectul de hotărâre aprobat de către consilierii locali de la Petroșani.
Prin aceste reforme, autoritățile locale speră să îmbunătățească calitatea educației și să faciliteze accesul tuturor cetățenilor la oportunități de formare, promovând astfel incluziunea și reducerea disparităților sociale.