Bijuteriile pe patru roţi au fost expuse din nou la Petroşani, weekendul trecut, când aici a avut loc cea de-a şaptea ediţie a paradei de toamnă a Retromobil Club România. Zeci de maşini au fost expuse spre a fi admirate pe Centrul Civic al municipiului Petroşani, însă una a atras atenţia în mod deosebit. Este vorba de oa Skoda Felicia decapotabilă, iar proprietarul ei, Ovidiu Zaharie ne spune şi care este istoria acestei bijuterii.
“Toate sunt cu o poveste mai deosebită, însă ar putea fi vorba de Skoda Felicia care este o maşină capotabilă şi reprezintă aroganţa Cehoslovacilor la adresa Kremlinului în anii ’60, s-au fabricat într-un număr foarte mic, procesul de producţie a durat doar un an, deoarece fratele mai mare de la răsărit i-a chemat la ordin şi le-a spus că e burghezie şi au stopat producţia. În anii ’60 au fost importate doar 21 de exemplare dintre care mai sunt doar trei, a mea şi încă două în ţară care mai sunt în stare de funcţionare. Restul au dispărut în accidente sau sunt la REMAT. Nu i-am făcut o evaluare, are pentru mine valoare sentimentală. La niciuna nu i-am estimat valoarea în bani, nu sunt de vânzare, sunt de colecţie. De toate sunt ataşat, dar jucăria mea de vară şi de iarnă rămâne totuşi ARO M460, celebru IMS, sau Zimbrul Carpaţilor cum i se spunea. Este o maşină robustă, militară care mă şi caracterizează”, ne spune Ovidiu Zaharie, organizator.
Şi la această ediţie a retroparadei toamnei petroşănenii au putut admira noi exponate.
“Avem noutăţi la această ediţie, e Gazul 69, am mai adus de la Târgu Jiu cu un Audi 80, e un băiat din Petroşani care are un Moskvich 412 care urmează să îl vopsească şi să îl înscrie în Retromobil. Suntem la a şaptea ediţie, sperăm ca şi în primăvara lui 2016 să ne vedem din nou. Nu am adus toate maşinile, întrucât toate proiectele pe care le-am avut nu le-am finalizat decât în proporţie de 80-95%. Am adus un Renault 4 din 1953 care va fi restaurat până la Retroparada primăverii”, mai spune Zaharie.
Dacă ar da o maşină veche pe una nouă, răpsunul comandantului Poliţiei Petrila este simplu: “nu aş da o maşină veche pe una nouă, deşi conduc o maşină nouă fabricaţie 2005, sofisticată, dar o maşină adevărată este o maşină veche care să ştii să o conduci”.
Participanţi din întreaga Vale a Jiului au fost prezenţi la această ediţie a expoziţiei maşinilor clasice, iar familia Toma din Petrila nu s-a mişcat de lângă bijuterie.
“E din 1970, la motor nu am umblat şi o ţin doar pentru mine. O am de 18 ani, se conduce ca şi celelalte. Sunt foarte mândru de ea, şi de ea (maşină-n.r.) şi de navasta mea. Am avut clienţi foarte mulţi, dar nu am dat-o. Se comportă foarte bine în mers indiferent că e vară sau iarnă. De 18 ani nu a pus nimeni mâna pe volan, am păstrat-o şi o păstrez cât trăiesc”, spune Valer Toma, expozant.
“Nu prea vrea să o dea, eu am vrut să o dăm, dar el nu şi 10 mii de euro ne-ao oferit pe ea”, îl completează soţia.
Alţi expozanţi deja au experinţă în ceea ce priveşte parada maşinilor de epocă. Pe principiul este Mercedes şi restul se ghidează şi proprietarul unui autoturism fabricaţie nemţească. Maşina fabricată în anii ’70 circulă falnică pe drumurile patriei în fiecare zi, iar proprietarul ei nici nu se gândeşte să o vândă vreodată. Vrea să o lase moştenire copiilor săi.
“Am venit cu un Mercedes 115, bot de cal, fabricaţie 1976, maşina este într-o stare impecabilă, este uşor de întreţinut, cu un consum de 7%. O folosesc în fiecare zi, nu m-a lăsat niciodată în drum, piese se mai găsesc la ea. Piesele sunt foarte rezistente. Pe a mea nu există improvizaţii. Corespunde din orice punct de vedere. Sunt foarte fidel mărcii şi pentru mine Mercedesul rămâne Mercedes. Nu mi-aş cumpăra o altă maşină. Am avut trei Mercedesuri. Va rămâne pentru moştenitori şi ei să facă cu ea ce vor. Anul acesta am reuşit să o şi înscriu în clubul Retromobil şi sunt mândru că am o maşină de epocă cu acte în regulă”, spune Gyorgy Kis, proprietarul unui Mercedes 115.
La evenimentul din acest sezon a venit şi un tânăr din Târgu Jiu.
“Este un Audiu Coupe ’80, are peste 30 de ani, e o maşină rară. Nu e originală în totalitate, dar e o caroserie foarte frumoasă. Am venit de la Târgu Jiu cu ea. E prima dată când particip. Trebuie încă să mai investesc în maşină, dar la final va ieşi ceva frumos. Maşinile vechi îmi plac pentru că se conduc altfel, motorul sună altfel, cutia de viteze sună altfel”, ne spune Cătălin din Târgu Jiu.
Maşinile clasice atrag din ce în ce mai mulţi tineri, iar acest lucru s-a văzut şi la paradă unde au participat pentru prima dată doi tineri din Vulcan.
“În premieră particip şi eu cu o Dacie 1310 din 1976, este o pasiune mai veche şi mi-am dorit să am un model din acesta. Bunicul meu a avut o dacie asemănătoare şi la rândul meu mi-am dorit o Dacie. Am cumpărat-o de la un domn în vârstă din Vulcan care a vrut să o dea la fier vechi şi eu am recondiţionat-o şi sunt mândru de ea. În comerţ nu se prea mai găsesc piese pentru ea”, spune Laurenţiu Istrate.
“Este o maşină fabricaţie 1977, motor diesel, o caroserie recondiţionată de mine. Maşina funcţionează, am investit nişte bănuţi în ea. Am muncit aproape o lună de zile şi pentru plăcerea noastră a ieşit ceea ce trebuie”, ne spune Valentin Alexa.
Organizatorii se bucură de un an la altul de un număr din ce în ce mai mare de participanţi.
“Este o expoziţie organizată în cadrul Retromobil Club România pentru judeţul Hunedoara, respectiv filiala Petroşani. Avem 28 de exponate. Avem mult mai mulţi vizitatori faţă de anii trecuţi, drept pentru care această expoziţie prinde la oamenii din Petroşani. Avem şi exponate noi faţă de anii trecuţi”, a declarat Nicolae Gherghin, organizator.
Municipiul Petroşani a intrat în râdnul marilor oraşe unde sunt organizate astfel de evenimente dedicate pasionaţilor de maşini clasice.
Monika BACIU