Inedit și diferit. Clasa verde de afară scoate elevii într-un cadru non-formal. Altfel va începe anul școlar în acest an. Din cauza pandemiei de coronavirus sunt în lucru mai multe scenarii privind începutul de an.
Elevii Liceului Teoretic Avram Iancu din Brad vor învăța într-un cadru non-formal, inedit și diferit. Pandemia de coronavirus a schimbat toate obiceiurile de până acum. Nici sistemul de învățământ nu se mai desfășoară conform vechilor norme, iar cum școala va începe în mai puțin de o săptămână, de la Brad vine o altfel de inițiativă.
În contextul pandemiei de Coronavirus și al măsurilor foarte stricte de siguranță, la nivelul școlilor din România, proiectul ”Clasa verde de afară” își propune să scoată elevii în aer liber, într-un cadru nonformal, prin construirea a trei clase verzi, în perimetrul Liceului Teoretic ”Avram Iancu” Brad, clase pe care elevii și cadrele didactice să le folosească, atunci când vremea de afară este prielnică.
Acestea sunt o alternativă la spațiul închis și favorizează distanțarea socială și învățarea nonformală. Responsabilul de proiect este directorul liceului, prof. Suciu Ovidiu, coordonatorul și inițiatorul proiectului este prof. Fărău Adrian, iar din echipa de proiect face parte administratorul de patrimoniu, Fărău Daniela, și contabilul școlii, Miha Elena. De asemenea, la implementarea proiectului au ajutat și câțiva elevi ai liceului, din clasa a XII-a A (Adămuț Alexandra, Moroti Kaarl, Cătană Andrei, Lazăr Marco și Simedrea Mihai), membri și în Clubul Impact ”All4Brad”, clubul de inițiativă comunitară al liceului din Brad.
”Proiectul se referă la amenajarea a trei clase verzi, în perimetrul Liceului ”Avram Iancu” Brad, respectiv în zona verde a acestuia. Amenajarea a fost făcută prin amplasarea unor butuci din masa lemnoasă a liceului, în 3 zone diferite din spațiul aparținător școlii. Fiecare ”clasă verde” conține aproximativ 30 de butuci care reprezintă scaunele pe care elevii vor sta la diversele ore în aer liber. Poziționarea scaunelor va fi diferită, de la o clasă verde la alta, adică acestea vor lua forme diferite, astfel: Clasa Dreptunghi, Clasa Romb și Clasa Barcă, pentru a fi ușor de diferențiat și de utilizat, respectându-se distanța de minimum 1 metru, în jurul fiecărui scaun. Funcționalitatea lor propriu-zisă va începe odată cu debutul anului școlar 2020-2021, iar aceste clase vor fi utilizabile pe toată durata anului școlar, în funcție de vremea de afară și de temperaturi. Accesul în aceste “clase verzi” va fi permis tuturor elevilor și cadrelor didactice ale liceului, elevilor și cadrelor didactice din zona Brad, dornice să experimenteze ore în astfel de clase, precum și unor evenimente/formări/simpozioane locale/zonale etc, organizate într-un cadru nonformal”, arată profesorul Adrian Fărău.
Potrivit dascălului, vor fi achiziționate câteva materiale necesare desfășurării lecțiilor în clasele verzi, fie 2 table portabile cu auxiliarele aferente (markere, bureți), fie seturi de foi de flipchart cu auxiliarele corespunzătoare (markere). În plus, în afara acestor materiale, fiecare cadru didactic are libertatea de a utiliza la lecții orice fel de metode, strategii și instrumente creative, care să facă din actul educativ unul util și atractiv, în același timp.
”Rezultatele calitative ale proiectului ar fi: creșterea calității învățării, în rândul elevilor; creșterea calității actului educativ; dezvoltarea creativității în predare; dezvoltarea de aptitudini, comportamente și valori, la elevi. Dintre rezultatele cantitative, cele mai importante sunt: participare la lecții în clasele verzi a celor 500 de elevi ai liceului și 30 de cadre didactice; participarea la lecții în clasele verzi a unui număr cât mai mare de elevi și cadre didactice din zona Brad; organizarea de lecții deschise/cercuri metodice, cel puțin două în fiecare an școlar de implementare a proiectului; organizarea a cel puțin unui eveniment, unei formări sau simpozion, în fiecare an școlar de implementare a proiectului Proiectul va avea un impact sigur asupra actului educativ, în cadrul liceului. Elevii vor fi puși în situația de a experimenta un mediu nonformal, în care învățarea are alte coordonate. Impactul va fi unul pe termen scurt, mediu și lung și va contribui la dezvoltarea durabilă a școlii și comunității locale. Sustenabilitatea proiectului este asigurată prin conceptul de dezvoltare durabilă a școlii și prin faptul că diferite generații de elevi vor avea ocazia să experimenteze un tip de învățare prin experiență, într-un mediu natural, sigur și plăcut și sănătos. Mult succes!”, încheie profesorul Adrian Fărău.
FOTO: BRAD24