Pensiile promise de către PSD riscă să fie praf în ochii pensionarilor! PSD-ALDE au ratat șansa de a avea o nouă lege a pensiilor votată prin consens, atât de putere, cât și de opoziție! Să nu uităm că, tot din încăpățânare, Guvernul a promovat o lege imperfectă a salarizării, care și astăzi nemulțumește mulți angajați! O lege de o asemenea importanță ar fi trebuit să beneficieze de o dezbatere mai largă, mai aplicată și nu de un vot, pe repede înainte, în comisii și în plen, cu atât mai mult cu cât s-a procedat la remanierea ministrului muncii, Lia-Olguța Vasilescu, care a girat proiectul și care ar fi trebuit să dea explicații parlamentarilor, în calitate de inițiator!
Ne găsim în fața unui proiect de lege cu mari carențe pe care PSD refuză să le corecteze, respingând propunerile de modificare formulate de PNL, în Senat, prima cameră sesizată, și anume:
– Majorările așteptate de cei peste 5 milioane de pensionari, de peste 2 ani, sunt amânate până în anul 2022 sau chiar mai târziu! Așadar, legea doar crează false iluzii, nu le și concretizează!
– Punctul de pensie se majorează când vrea Guvernul și nu când prevede legea, adică din septembrie și nu din ianuarie! Până în anul 2022, această lege nu dă, ci taie două treimi din majorările la care sunt îndreptățiți pensionarii.
– Deși se vorbește de reforma pensiilor, nu sunt eliminate pensiile speciale! Pensiile din România sunt pentru unii mumă, pentru alții ciumă! Dacă toată lumea ar primi o pensie bazată pe contributivitate (excepție magistrații și militarii), atunci Guvernul ar avea suficienți bani ca să majoreze pensiile de la 1 ianuarie
– Pilonul II de pensii este taxat în acest proiect, pentru servicii prestate de CPPS, fără ca instituția să-și amintească faptul că folosește fără dobândă sumele aferente pilonului II, 2-3 luni, perioade de întârziere a viramentelor.
– Modul în care este reglementată pensia de invaliditate este defectuos!
-Angajații cărora unii angajatori nu le-au achitat contribuțiile nu vor primi pensie, fiind îndrumați să-și rezolve problemele cu angajatorul rău-platnic! Cel mai prost platnic este STATUL, iar cei mai mulți angajatori de rea-credință au fost companiile de stat! Cum se poate lupta angajatul cu aceste structuri? Cu ce este el vinovat, atâta vreme cât salariatului i s-au luat banii din salariu?
– În absența aprobării amendamentelor propuse de PNL, proiectul rămâne tot o încropeală plină de discriminări! Spre exemplu, persoanele care au lucrat în condiții deosebite, grupele I și II de muncă se vor pensiona cu pensii mai mici cu cca 30% decât acum, după schimbarea formulei de calcul. Iar celor deja pensionați nu li se va mai adăuga nimic la pensie. Unde este echitatea?!
În consecință, PNL NU acceptă ca pensionarii să fie din nou păcăliți, mai ales că sunt mari îndoieli că procesul de recalculare se va putea face, cu datele pe care le deține CNP în acest moment, și va lupta pentru îmbunătățirea textului de lege pe tot parcursul legislativ, atât în Senat cât și în Camera Deputaților!
Și pentru ca oamenii să nu mai moară cu dreptatea în mână, are în vedere, ca elemente de politică publică în problema pensiilor, următoarele:
- Majorări imediate și neinflaționiste ale tuturor pensiilor: majorarea reală a punctului de pensie să se realizeze de începutul fiecărui an, de la 1 ianuarie. Majorarea să fie superioară cu cel puțin 2 pp. față de creșterea prețurilor din anul curent și nu din urmă cu 2 ani.
- Stabilirea unui procent fix din PIB pentru cheltuielile cu pensiile din Pilonul 1, concomitent cu dezvoltarea sistemelor alternative de pensii: pilonul 2, pilonul 3 și pensiile ocupaționale (sistemul privat). Creșterea contribuțiilor la Pilonul 2 la 6%, în maximum 2 ani și modificarea Legii nr.411/2004, astfel încât participantul să poată contribui mai mult decât contribuția obligatorie. Facilități fiscale puternice pentru stimularea pensiilor ocupaționale oferite de companii propriilor angajați (efect indirect, fidelizarea angajaților).
- 3. Fără pensionari de 45 de ani. Pensiile de serviciu vor rămâne exclusiv pentru magistrați și militari (magistrați – decizia CCR și militari – statutul de membru NATO), însă, și pentru aceștia, numai la împlinirea vârstelor standard de pensionare. Creșterea vârstei medii de pensionare (cu respectarea actualelor vârste standard de pensionare) va consolida sustenabilitatea financiară a sistemului public de pensii.
- 4. Formula de calcul a venitului din pensie să asigure: nediscriminări în funcție de stagiul de cotizare și contribuția reținută; o rată de înlocuire a salariului prin pensie de cel puțin 50%; o
- 5. Pensie minimă trebuie să asigure coșul minim lunar al unui pensionar: INS poate calcula anual valoarea coșului minim lunar de subzistență pentru un pensionar care are stagiul minim de cotizare, prin însumarea cheltuielilor lunare cu: medicația, cheltuielile de întreținere a locuinței, hrană, îmbrăcăminte etc.
Senator PNL, Eleonora-Carmen Hărău