
Au îndeplinit 0,1% din planul de administrare al CEH și au beneficiat de “prime” sau corect spus componentă variabilă. Membrilor consiliului de administrație le-a fost suficient să îndeplinească 0,1% din anumite criterii pentru a fi răsplătiți regește, asta deși compania se afunda în fiecare zi în datorii.
Complexul Energetic Hunedoara a adus venituri considerabile membrilor Consiliului de Administraţie. Din anul 2012 şi până în 2015 membrii CA au încasat, în total, nu mai puţin de 1,2 milioane de lei. Membrii CA şi directorii generali au fost “răsplătiţi” pentru performanţa managerială cu care au condus societatea.
2012 – anul înfiinţării CEH
Anul înfiinţării Complexului Energetic Hunedoara a fost cel mai bun, de altfel şi singurul. Pentru scurta perioadă de timp, mai exact, două luni de zile, membrii Consiliului de administraţie au încasat peste 20 de mii de lei.
“Administratorii au fost remuneraţi în perioada noiembrie – decembrie 2012, inclusiv, cu o sumă fixă de 2752 lei net/persoană, respectiv 5504 lei/net/persoană/2luni, cu excepţia domnului Costel Alic. Domnul Costel Alic a fost remunerat în perioada noiembrie – decembrie , inclusiv, cu suma fixă de 3096 lei/net, respectiv 6.192 lei net/2luni”, se arată în raportul comitetului de nominalizare şi remunerare privind remunerarea administratorilor şi a directorului general pentru anul 2012.
Totodată, printr-o hotărâre a Consiliului de Administraţie din data de 19.12.2012 s-a aprobat decontarea cheltuielilor de deplasare ale administratorilor. Astfel, aceştia au beneficiat de diurnă în cuantum de fix 200 de lei/zi, alte cheltuieli de deplasare (transport, cazare).
Directorul general a avut un salariu de aproape 30 de mii de lei.
“În perioada noiembrie 2012 – decembrie 2012, directorul general al SC Complexul Energetic Hunedoara SA a beneficiat de o remuneraţie netă fixă lunară în sumă de 14.463 lei/lunăm respectiv 28.926 lei pentru două luni, acordată în procent de 100% deoarece obiectivele şi criteriile de performanţă din contractul de mandat (…) încheiat cu reprezentantul Consiliului de Administraţie au fost îndeplinite integral”, mai arată acelaşi raport.
Potrivit raportului, în anul 2012 CEH a îndeplinit 107% din criteriile de performanţă.
2013 – aproape 400 de mii de lei
În anul 2013, CEH a cheltuit aproape 400 de mii de lei pentru plata membrilor Consiliului de Administraţie şi a directorilor generali.
“Remuneraţia brută totală, plătită pentru perioada 01.07.2013 – 31.12.2013 membrilor Consiliului de Administraţie selectaţi şi recrutaţi în baza OUG nr. 119/2011 privind guvernanţa corporatistă a întreprinderilor publice, respectiv membrilor Consiliului de Administraţie neselectaţi în conformitate cu OUG nr. 119/2011 a fost de 91.022 lei. din totalul de mai sus, suma corespunzătoare perioadei 01.07.2013 – 30.09.2013 (anterioară aprobării planului de administrare) a fost de 46.800 lei, iar cea corespunzătoare perioadei 01.10.2013 – 31.12.2013 a fost de 44.222 lei (după aprobarea planului de administrare – Hotărârea Adunării Generale Ordinare a Acţionarilor nr. 14/15.10.2013”, se arată în raportul comitetului de nominalizare şi remunerare privind remunerarea administratorilor şi a directorului general pentru anul 2013.
Remuneraţia brută totală plătită pentru activitatea desfăşurată în comitetele consultative de administratorii neexecutivi selectaţi în conformitate cu prevederile OUG nr. 119/2011m în perioada iulie 2013 – septembrie 2013, anterior aprobării planului de administrare, a fost de 15.600 de lei. remuneraţia acordată directorului general al CEH a fost de peste 19 mii de lei.
“Domnul Costel Alic a ocupat funcţia de director general al Societăţii Complexul Energetic Hunedoara SA în perioada 01.11.2012 – 14 martie 2013, când a fost revocat prin hotărârea nr. 8 din 14 martie 2013. (…) Remuneraţia fixă lunară în sumă brută de 19.500 lei a directorului general al Societăţii Complexul Energetic Hunedoara a fost aprobată prin hotărârea (…) a Consiliului de Administraţie (…)”,se arată în raportul comitetului de nominalizare şi remunerare privind remunerarea administratorilor şi a directorului general pentru anul 2013.
Începând cu data de 15 martie 2013 Daniel Andronache a fost desemnat să exercite atribuţiile de director general al CEH. Remuneraţia totală a directorului general în perioada 01.01.2013 – 31.10.2013, atât Alic cât şi Andronache este de 195.000 lei.
“Remunerația totală plătită directorului general numit în data de 27.11.2013 în baza OUG nr.119/2011 a fost de 44.485 lei”, mai arată raportul.
2014 – sumele cresc
În anul 2014 problemele CEH încep să se acutizeze. Acest lucru nu pare a avea repercursiuni asupra sumelor încasate de cei din consiliul de administrație.
“În aplicarea prevederilor legale indeverate aplicabile la data semnării contractului de administrare, indemnizația fixă lunară este de 4.050 lei brut pentru membrii neexecutivi ai consiliului de administrație. Suplimentar indemnizației fixe, administratorul are dreptul să primească șI o componentă anuală variabilă a remunerației, pentru îndeplinirea cumulativă a indicatorilor de performanță asumațI prin planul de administrare pentru fiecare an de mandat (…) remunerația brută totală, plătită pentru perioada 01.01.2014 – 31.12.2014 membrilor consiliului de administrație selectațI șI recrutațI în baza OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporatistă a întrerpinderilor publice, respectiv membrilor consiliului de administrație neselectațI în conformitate cu OUG nr. 109/2011 a fost de 299.891 lei”, se arată în raportul comitetului de nominalizare şi remunerare privind remunerarea administratorilor şi a directorului general pentru anul 2014.
Abia în acest moment se atinge PERFORMANȚA maximă la CEH. Din cei aproape 300 de mii de lei, peste 100 de mii sunt “prime”, adică componenta variabilă plătită pentru îndeplinirea planului de administrare. Potrivit documentelor publicate de CEH au fost îndeplinite doar 0,puțin din planul de administrare, dar acest lucru este o performanță care a meritat să fie răsplătită.
2015 – performanța ca CEH să îșI ceară insolvența
Cu o zi inainte ca CEH să îșI ceară insolvența, cei din consiliul de administrație mai încasează niște “prime”. A fost o performanță să conducă societatea în starea de insolvență, iar acest lucru a fost răsplătit cu sute de mii de lei.
Conform legii, şi dacă managerii CEH sau membrii Consiliului de Administraţie realizau 1% din plan sau chiar şi 0,01% aceştia ar fi beneficiat de componenta variabilă.
“Aceste drepturi băneşti reprezintă plata componentei variabile acordată în funcţie de îndeplinirea nivelului ţintă al indicatorilor de performanţă aprobaţi prin Planul de administrare. Componenta variabilă are două subcomponente. Subcomponenta anuală – NU S-A ACORDAT întrucât este condiţionată de îndeplinirea nivelului ţintei anuale a indicatorilor de performanţă. Subcomponenta trimestrială – acordată în tranşe trimestriale în condiţiile prevăzute după cum urmează dacă Indicatorul global trimestrial se realizează 100% sau peste – se acordă trimestrial 100%, iar dacă Indicatorul global trimestrial se realizează sub 100% – se acordă trimestrial 75%. Aceste drepturi de natură salarială nu au fost acordate trimestrial având în vedere că societatea nu a avut Buget de Venituri şi Cheltuieli aprobat. În luna noiembrie prin HG 942/11.11.2015 publicată în M. Of. 863/19.11.2015 s-a aprobat Bugetul de Venituri şi Cheltuieli a S CEH-SA. În aceste condiţii, achitarea acestor drepturi băneşti a devenit obligatorie, fapt materializat în achitarea celor 3 tranşe aferente componentei variabile, subcomponenta trimestrială, în condiţiile prevăzute de aliniatul b)”, se arată într-un răspuns al CEH.
Repartizarea trimestrială a acestor drepturi a fost după cum urmează, trimestrul I 2015 – 38.275 lei;, trimestrul II 2015 – 41.156 lei şi trim. III 2015 – 36.452 lei.
Corpul de control al primului ministru va verifica companiile de stat pentru a nu mai exista derapaje.
“Companiile de stat – inca numeroase si aflate in pozitii cheie ale economiei nationale, inclusiv in situatie de monopol – trebuie sa devina o sursa de venit pentru bugetul de stat, nu doar pentru angajatii acestora sau pentru companiile private care lucreaza cu companiile de stat.
In situatia in care o companie de stat nu face decat sa administreze fonduri de la bugetul de stat, in loc sa aduca fonduri la buget, aceasta va trebui sa fie desfiintata sau sa fie transformata in institutie publica.
Acestea sunt obiectivele pe care le va urmari Corpul de Control al Primului ministru in actiunile de verificare a companiilor de stat, asa cum sunt controalele de la CNI si CNADR, aflate in curs”, arată cei de la Corpul de Control al primului ministru.
Monika BACIU