Strategii pentru Campania APIA 2024 discutate la seminarul de la Geoagiu Băi.
Călin Petru Marian, directorul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) – Centrul Județean Hunedoara, alături de colegii săi din județ și din centrele locale arondate, a participat recent la un seminar de mare importanță, desfășurat la Geoagiu Băi. Evenimentul a avut ca temă principală „Prezent și perspective ale gestionării și autorizării la plată a dosarelor pentru Campania 2024”, aducând în discuție și stadiul actual al controalelor pe teren pentru măsurile delegate de către APIA.
În cadrul seminarului, au fost prezentate detalii despre modul în care agenția va gestiona dosarele depuse de fermierii din județ, punându-se un accent deosebit pe pregătirea sistemului informatic. Acesta este gata să susțină, începând cu data de 16 octombrie 2024, demararea Campaniei de plată în avans pentru fermierii care au depus cereri de plată în acest an.
”Alături de colegii de la Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA) – Centrul Județean Hunedoara, precum și de la centrele locale arondate, am luat parte la seminarul ”Prezent și perspective ale gestionării și autorizării la plată a dosarelor pentru Campania 2024, finalizarea controlului pe teren pentru măsurile delegate de către Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA), eveniment care s-a desfășurat la Geoagiu Băi. Sistemul informatic al agenției este pregătit ca, începând cu data de 16 octombrie 2024, să demareze Campania de plată în avans pentru fermierii care au depus Cereri de plată în anul 2024. În această perioadă inspectorii APIA și cei ai instituțiilor de specialitate delegate desfășoară controlul la fața locului pentru cererile eșantionate în acest scop, în conformitate cu OMADR nr. 292/16.07.2024 pentru aprobarea Instrucțiunii nr. 16/1/05.07.2024, precum și pentru aprobarea Procedurii operaţionale privind activitatea de control clasic pe teren, aplicabilă în campania 2024. Termenul de finalizare a controalelor pe teren este de cel târziu până la data de 11 octombrie, cu excepția controalelor pentru cerințele/obligațiile specifice, care se vor efectua în iarnă sau în primăvara anului următor. Efectuarea controlului pe teren reprezintă o cerință obligatorie impusă de legislația comunitară și o etapă premergătoare efectuării plăților finale. În cazul în care fermierii refuză efectuarea controlului pe teren, cererea de plată va fi respinsă. În acest context, consider că perfecționarea continuă a personalului, dar și abordarea preventivă a problemelor ce pot fi întâmpinate în derularea activităților specifice care vin în sprijinul fermierilor hunedorenilor cărora ne adresăm, reprezintă pași esențiali, astfel încât campaniile derulate de APIA să aibă o adresabilitate cât mai largă și o rată de succes cât mai mare. Îi asigurăm pe toți fermierii de sprijin, implicare și atașament!”, spune Călin Petru Marian directorul APIA Hunedoara.
Inspectorii APIA, alături de reprezentanții instituțiilor de specialitate delegate, sunt deja pe teren, desfășurând controlul la fața locului pentru cererile eșantionate. Aceste controale se efectuează conform Ordinului Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (OMADR) nr. 292/16.07.2024, care aprobă Instrucțiunea nr. 16/1/05.07.2024 și Procedura operațională aferentă campaniei 2024.
Termenul de finalizare a controalelor pe teren a fost stabilit pentru 11 octombrie 2024, cu excepția verificărilor pentru cerințele și obligațiile specifice, care vor continua în iarnă sau primăvara anului următor. Toate aceste măsuri sunt menite să asigure că plățile către fermieri vor fi efectuate în timp util și cu respectarea tuturor normelor legale în vigoare.
Seminarul de la Geoagiu Băi subliniază încă o dată angajamentul APIA de a sprijini agricultorii, printr-o gestionare eficientă și transparentă a fondurilor, în vederea susținerii dezvoltării sectorului agricol din județul Hunedoara.