Guvernul îşi abandonează propriile investiţii mari. Dacă în urmă cu câţiva ani, în ţară s-au început proiecte mari de dezvoltare turistică, acestea sunt trase pe partea dreaptă tot de Guvern. Vor fi finanţat doar proiectele care nu depăşesc cinci milioane de euro, asta în condiţiile în care în Valea Jiului au fost începute trei investiţii majore care însumate ajung la aproape 200 de milioane de euro.
“Investiţiile în infrastructura de turism sunt limitate la infrastructura la scară mică, ce oferă facilităţi recreative, în vederea promovării incluziunii sociale şi combaterii sărăciei, în special în comunităţile marginalizate.investiţiile propuse trebuie să facă parte dintr-o strategie de dezvoltare locală, care să contribuie la valorificarea durabilă a resurselor turistice, a avantajelor competitive ale turismului la nivel regional precum şi la creşterea gradului de ocupare a forţie de muncă”, se arată în documentele Ministerului Administraţiei şi Dezvoltării Regionale.
Potrivit celor de la minister, prioritate vor avea investiţiile în infrastructura balneară şi proiectele a căror valoarea nu depăşeşte 5 milioane de euro.
“vor fi finanţate numai proiectele la scară mică, valoarea proiectului nu trebuie să depăşească 5 milioane de euro. Impactl economic rezultat în urma implementării trebuie să fie clar demonstrat. Astfel vor avea prioritate la finanţare acele obiective localizate în teritorii conectate la creşterea economică, a căror dezvoltare va contribui în mod direct la creşterea competitivităţii arealului în care sunt realizate”, se mai arată în document
Activităţile specifice turismului şi infrastructurii aferente pot fi finanţate prin intermediul axei prioritare 7 a POR – Diversificarea economiilor locale prin dezvoltarea durabilă a turismului. Bugetul total dedicat acestei axe prioritare este de 118 milioane de euro.
În Valea Jiului au fost începute în urmă cu aproape 6 ani lucrări de dezvoltare a staţiunilor montane Straja, Parâng şi Pasul Vâlcan. Proiectele au fost anunţate cu surle şi trâmbiţe, valoarea lor totală fiind de aproape 200 de milioane de euro. Acum, se pare că prioritate la finanţare chiar şi din fonduri europene vor avea proiecte la scară mică.
Autorităţile locale de la Petroşani au început lucrările la dezvoltarea domeniului schiabil în anul 2009. timp de trei ani de zile, ministerul de resort a alocat aproape 26 de milioane de lei. Cel mai mare domeniu de schi din Europa de Est trebuia să fie construit la Petroşani, în Parâng. În afara de reamenajarea celor cinci pârtii existente, acolo urmau să apară 17 piste noi, 2 telegondole, şapte telescaune, 30 de tunuri de zăpadă şi 7 maşini de bătut zăpada. Complexul trebuia să conţină şi două centre turistice, o cabană şi o instalaţie de ticketing. Costul final: 99 de milioane de euro.
Statiunea montana Pasul Valcan ar trebui sa fie unita cu cea din Straja. Cel putin acesta este proiectul de dezvoltare a domeniilor schiabile din vestul Vaii Jiului. Consiliul Local Vulcan în implementarea proiectului „Schi în România, oraşul Vulcan” începând cu anul 2009. Până în prezent, Autoritatea Naţională pentru Turism a plătit către Consiliul Local Vulcan, In conformitate cu actele normative în vigoare la momentele respective şi al contractelor dintre fostul M.D.R.T. şi C.L. Vulcan, suma de 48.051.000 lei
La Vulcan, ultima alocare financiară datează din anul 2011 atunci când ministerul a alocat suma de 19.180.000 de lei. În anul 2009 şi 2010 s-au alocat 10.700.000 lei, respectiv 18.171.000 lei.
Contribuţia Consiliul Local Vulcan la contractul de lucrări a fost de 600.000 lei.
Potrivit documentelor, Ministerului Dezvoltării, nivelul de cofinanţare a proiectelor derulate în comun de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi autorităţile publice locale este următorul, unităţile administrativ-teritoriale asigură până la 50%, dar nu mai puţin de 5%, din valoarea totală a contractelor de lucrări încheiate în conformitate cu legislaţia în vigoare, exceptând domeniul schiabil, unităţile administrativ-teritoriale asigură până la 50%, dar nu mai puţin de 5%, din valoarea contractului aferent realizării documentaţiei tehnico-economice, încheiat în conformitate cu legislaţia în vigoare, în cazul domeniului schiabil, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului finanţează procurarea instalaţiilor de transport pe cablu şi montajul acestora, în limita fondurilor disponibile.
Monika BACIU