Problema termoficării din Petroșani atinge un nou nivel. În timp ce Complexul Energetic Hunedoara cere recuperarea debitelor restante, oficialii societății de termoficare din Petroșani spun că problema este mult mai complexă. Pierderile de pe rețea și parametrii necorespunzători ai agentului termic sunt câteva din neajunsurile care generează pierderi financiare. Ovidiu Munteanu, directorul SC Termoficare SA Petroșani, susține că CEH facturează și pierderile de pe rețea, iar acesta a informat Primăria Petroșani și Consiliul Local despre situație. Mai mult, directorul societății de termoficare spune că există perioade când temperatura apei este de 40-50 de grade, iar societatea nu o poate vinde abonaților casnici.
“Gradul de recuperare este de 50,06%. La cantitățile pe care noi le comandăm și ei le facturează eu am pierderi pe rețea. La fiecare semestru fac o informare către Primărie prin care arăt că nu se poate achita întreaga sumă pentru că există pierderile pe rețea. Nu am cui să facturez pierderile. Acestea sunt destul de ridicate, iar eu nu am de unde să recuperez banii respectivi. Ăia sunt bani pierduți. Eu fac raportul de activitate către Primărie și am arătat că societatea este pe pierdere, nu este rentabilă. Realitatea este că gigacaloria pe care ei mi-o livrează și în condițiile în care mi-o livrează cu întreruperile respective care îmi generează pierderi, acum sunt 51 de grade la intrarea în Petroșani, iar eu gigacaloria asta trebuie să o plătesc, dar nu o vând la nimeni. La cine să vând 40, 51 de grade? Nu o consumă nimeni, nu merg punctele, dar la mine în puncte se înregistrează și trebuie să o plătesc că eu nu am cui să o vând. Au fost discontinuități de furnizare în sistem și care au generat pierderi. Nu pot să pun oamenii să plătească frigul. Așa se întâmplă de fiecare când au oprire, când trec pe CAF, iar toate ajung la mine în ogradă. La cine să vând frig? În fiecare lună facem o citire cu ei a gigacalorimetrelor și fac factura. Ce să plătesc?”, a declarat Ovidiu Munteanu, directorul SC Termoficare SA.
Reprezentanții societății de termoficare nu pot denunța contractul pentru că NU există un contract cu Complexul Energetic Hunedoara.
“Problema mare e că din cauză că noi suntem în insolvență nu am contract. Dacă aveam un contract de furnizare în care să fie stipulate elementele era altcea. Puteam denunța contractul, nu am nicio pârghie. În vechiul contract era stipulată obligativitatea lor de a furniza energia termică la parametri, dacă nu îndeplinesc cerințele de parametri aș fi avut posibilitatea să fac refuz la factură, dar așa sunt legat de mâini și de picioare și ei îmi zic că sunt dator. Primăria a achitat pentru grădinițe, școli, dar sunt și pierderile de sistem, întreruperi și dereglările temperaturilor. Dacă era o situație care să apară rar, dar se întâmplă frecvent. La mine în punctele termice înregistrează. Eu îi înțeleg și le dau și lor dreptate că trebuie să își recupereze banii, dar eu nu am de unde să le achit”, a mai subliniat sursa citată.
Există și rău-platnici
Cei de la societatea de termoficare recunosc faptul că există și rău-platnici. Sunt persoane care nu au plătit facturile la termoficare de ani de zile. În condițiile în care pentru o lună de iarnă, încălzirea unui apartament cu trei camere ajunge undeva la 300 de lei, sunt persoane care au datorii și de 6000 de lei. În sezonul de iarnă 2016-2017, 50 de abonați ai societății de termoficare au fost acționați în instanță. Pentru alte persoane, dosarele sunt la executorii judecătorești.
“Cu tot ceea ce înseamnă acționat în judecată au fost, în acest sezon rece, în jur de 50 de persoane. Pe lângă aceste persoane, multe dosare sunt date la executor, ele fiind în execuție. Unele se sting, unele se recuperează. Pe măsură ce îi execută și le reține banii, acei bani se duc în contul administratorului și în fiecare lună ne vine un extras de cont cu sumele respective. Le reține în funcție de pensie, în funcție de venituri. Avem două caserițe, în momentul în care se duc și încasează și pe teren. Tot ce se poate face încasăm, dar nu pot să bag mâna în buzunarul omului. Pe măsură în care i-am acționat în judecată, oamenii au venit și au achitat, dar nici nu pot să dau în juedcată abonații care nu au achitat de o lună-două. Facturile sunt calculate cu penalități de întârziere. Facturile vechi și cu restanțe mari i-am acționat în judecată, dar executorul nu recuperează toată suma dintr-o dată. Sumele diferă de la persoană la persoană. Unii au și câte 5000-6000 de lei de plătit. Am ținut cont de vechimea care au avut-o și sumele restante”, a mai subliniat Ovidiu Munteanu.
S-a încercat și varianta debranșării rău-platnicilor, însă în majoritatea cazurilor fără rezultat. Mulți nu permit accesul în locuințe.
“Am și oprit acolo unde au fost probleme. Au fost oameni unde am oprit și au venit și au plătit. Cu oamenii e dificil. Am și persoane pe care nu le pot debranșa. Pentru a le opri căldura trebuie să debranșez întreaga scară și acolo sunt și bun-platnici, iar alții nu mă lasă să intru în casă. De doi ani nu mai furnizez pe Tudor Vladimirescu. Acolo am dat agent termic și am încasat mai nimic și nu am reușit să încasez banii și sunt sume care s-au strâns”, a încheiat directorul societății de termoficare din Petroșani.
Conducerea Complexului Energetic Hunedoara a decis, în urma unei discuții cu prefectul județului Hunedoara, Fabius Kiszely, să furnizeze agent termic până vineri. Gradul de încasare a facturilor la termoficare pentru sezonul de iarnă 2016-2017 este de 50,06%
Monika BACIU