Administrator special, judiciar, director şi consilieri. De ce mai este nevoie de consilieri ai directorului general la CEH? Să ajute la îngroparea mai rapidă a societăţii sau să găsească măsurile cele mai potrivite pentru redresarea activităţii? Sunt întrebări care nu au răspuns, dar se pare că nimeni nu se atinge de directori sau de consilieri. Complexul Energetic Hunedoara se află în insolvenţă de două luni de zile, iar măsurile identificate pentru reducerea cheltuielilor ajung la angajaţi.
“Conform comunicării administratorului judiciar, în prezent se desfăşoară un program de măsuri imediate, convenit cu administratorul special şi discutat cu conducerea CEH şi cu sindicatul reprezentativ Muntele, care conţine următoarele acţiuni: reducere graduală a salariilor pentru personalul de conducere şi a consilierilor, restructurarea organigramelor atât la sediul central, cât şi la sucursale, renegocierea contractului colectiv de muncă, reducerea cheltuielilor cu transportul şi reglementarea deplasărilor/delegaţiilor inclusiv pentru personalul de conducere al CEH, analizarea şi după caz, denunţarea contractelor în derulare, care nu sunt benefice CEH, demararea procedurilor de recuperare a creanţelor. Măsurile prezentate nu vor afecta personalul direct productiv sau cel care deserveşte personalul direct productiv, astfel încât să nu se diminueze capacitatea de producţie a complexului”, arată secretarul de stat.
Raportul privind cauzele insolvenţei poate să atragă răspunderi penale. Au mai rămas câteva zile în care administratorul judiciar trebuie să depună raportul privind cauzele care au condus Complexul Energetic Hunedoara în insolvenţă. Reprezentanţii Ministerului Energiei susţin că dacă se constată ilegalităţi, administratorul judiciar poate sesiza organele de anchetă.
“Art. 169 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă dă dreptul administratorului judiciar să atragă răspunderea organelor de conducere sau oricăror persoane implicate pentru fapte care, direct sau indirect, au contribuit la starea de insolvenţă”, susţine Corina Popescu, secretar de stat în Ministerul Energiei.
De două luni, de la momentul intrării în insolvenţă, se lucrează la un plan de măsuri pentru reducerea cheltuielilor.
Deputatul Cristian Resmeriţă a vrut să afle şi care este consumul de combustibil pentru autoturismele din dotarea Complexului Energtic Hunedoara. În urma raportului dacă se constată că aceste consumuri au contribuit la declanşarea insolveneţi, pot exista persoane cărora li se impută consumul.
“Conform prevederilor art. 97 alin (1) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, administratorul judiciar va prezenta instanţei de judecată un raport asupra cauzelor şi împrejurărilor care au dus la apariţia debitorului, cu menţionarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă. Pe cale de consecinţă, acest raport va face referire şi la aspectele sesizate de dumneavoastră, dacă acestea au contribuit la apariţia stării de insolvenţă. În caz afirmativ, administratorul judiciar va evidenţia cheltuielile cu mijloacele de transport, cuantumul în totalul cheltuielilor, legalitatea şi necesitatea deplasărilor, precum şi persoanele responsabile. Reiterăm fapotul că o analiză a datelor referitoare la situaţia deplasărilor efectuate cu maşinile de serviciu de la înfiinţarea Complexului Energetic Hunedoara şi până în prezent poate să o facă administratorul judiciar pentru întocmirea raportului privind cauzele intrării în insolvenţă a CEH”, arată Corina Popescu în răspunsul formulat deputatului Cristian Resmeriţă.
Plimbările şefilor de la Complexul Energetic Hunedoara au costat peste 100 de mii de lei. S-au plimbat ba pe la Bucureşti, Bruxelles sau Sinaia, pe banii societăţii pentru că doar încercau să salveze societatea. Pentru unii au fost decontate şi deplasările spre casă pentru că veneau de la sute de kilometri pentru a salva societatea.
Încă din primul an de la înfiinţarea Complexului Energetic Hunedoara s-au făcut deplasări. Astfel, dacă Complexul Energetic Hunedoara s-a înfiinţat la data de 1 noiembrie 2012, directorul general de la acea vreme, Costel Alic în ultimele două luni ale acelui an a “spart” 5000 de lei doar pe delegaţii.
În cei trei ani, toţi directorii generali au cheltuit nu mai puţin de 115.319,44 pentru deplasările în ţară şi în străinătate.
Monika BACIU