Motorina, un combustibil puternic volatil. Nu în termeni chimici, ci în termeni financiari. În decursul a trei ani, la cele două termocentrale din cadrul Complexului Energetic Hunedoara s-au volatilizat peste 1,1 milioane de lei. Un raport al Curții de Conturi arată că în decursul anilor s-au sustras din locomotivele aparținând celor două termocentrale sute de mii de litri de motorină. În total, auditorii financiari au descoperit că a fost sustrasă o cantitate de 177.068,25 litri de motorină, echivalentul a 1.112.976,34 lei. Paguba rămâne în “rezervorul” Complexului Energetic Hunedoara, un rezervor golit de neglijență, nepăsare sau cu știință.
Termocentrala Mintia – pagubă de peste 140.000 de lei
Auditorii financiari de la Curtea de Conturi au descoperit la termocentrala Mintia o pagubă de peste 140.000 de lei. Motorina a fost sustrasă din rezervoarele locomotivelor chiar și în condițiile în care acestea aveau montate instalații de înregistrare consum combustibil.
“În urma verificărilor efectuate asupra modului de înregistrare, urmărire și justificare a consumul de carburanți (motorină) utiizați în desfășurarea activității de către cele 4 locomotive aflate în patrimoniul Societății Complexul Energetic Hunedoara SA – Sucursala Electrocentrale Deva s-a constatat că în data de 08.03.2011 și 10.04.2012 cu procesele verbale de recepție la terminarea lucrărilor au fost recepționate revizii cu verificare metrologică asupra instalațiilor de intregistrare consum de combustibil tip ICL pentru cele 4 locomotive LDE60-1658-8, LDE60-1679-6 și LDH81-08141-7, fiind eliberate buletinele metrologice (…). Reviziile și resetările instalațiilor tip ICL s-a realizat de către SC Softronic SA conform comenzilor nr. 1432/01/03/2011 pentru anul 2011 și respectiv comanda nr. 3335/28.03.2012 pentru anul 2012. Menționăm că instalațiile de inregistrare consum combustibil tip ICL au fost montate pe 4 locomotive aparținând SC Electrocentrale Deva SA (actualemente Societatea Complexul Energetic Hunedoara) înainte de anul 2003 și sunt produse și furnizate de SC Softronic SRL Craiova”, arată raportul Curții de Conturi.
Instalația oferă date concrete asupra consumului de combustibil, date care sunt stocate în timp real.
“Datele rezultate din măsurări și determinări ale cantităților de motorină sunt înregistrate într-o memorie nevolatilă a instalației ICL, iar după un transfer a datelor din memorie la un calculator PC acestea pot fi utilizate de personal specializat pentru analize ulterioare. În data de 16 octombrie 2014 echipa de audit însoțită de reprezentanții Sucursalei Electrocentrale Deva – Serviciul de depozite și statției de căi ferate uzinale (CFU) din cadrul Societății Complexul Energetic Hunedoara SA procedează la verificarea indexului de consum de motorină afișat pe panoul de comandă, respectiv a cantității de motorină aflată în rezervor, raportate de Instalațiile de Înregistrare Consum de Combustivil tip ICL, pentru fiecare locomotivă din cele menționate mai sus, întocmindu-se în acest sens o notă de constatare”, mai arată raportul.
Cele patru locomotive de la termocentrala Mintia au “volatilizat” aproape 20.000 de kilograme de motorină, echivalentul a circa 23.000 de litri. Când auditorii financiari au solicitat datele stocate, oficialii termocentralei de la Mintia au refuzat să le furnizeze.
“Se constată pentru cele 4 locomotive o cantitate de 19.497 kg de motorină ca lipsă din rezervor, echivalentul a 23.210,71 litri motorină. Potrivit manualului de utilizare al instalațiilor de Înregistrare Consum de Combustibil tip ICL (…) aceste instalații permit memorarea modului de funcționare a locomotivei în timp reali, furnizând informații certe cu privire la momentul exact al alimentărilor cu combustibil, consum normal de motorină, consum anormal de motorină cu sustragere de motorină imediat după pornirea motorului diesel, nivel de motorină cu sustragere de motorină din rezervor, golire rezervor, sustragere motorină, și alte informații necesare utilizării în condiții optime a mijloacelor de transport de tip locomotivă. În vederea clarificării minusurilor constatate din rezervor, echipa de audit a solicitat entității verificate punerea la dispoziție în format electronic a datelor furnizate de instalații de înregistrare Consum de Combustibil tip ICL pentru cele 4 locomotive în perioada 2011 – 16 octombrie 2014. datorită faptului că entitatea verificată nu a putut pune la dispoziție aceste date, susținând că nu au fost descarcate niciodată aceste informații deținute de memoria instalației ICL, auditorii publici externi au apelat la producătorul și furnizorul acestui echipament SC SC Softronic SRL Craiova”, mai arată raportul Curții de Conturi.
Pe acest fond, în data de 30 octombrie 2014 reprezentații firmei producătoare, împreună cu personalul cu atribuții din domeniul exploatării locomotivelor din cadrul Societății Complexul Energetic Hunedoara SA – Suc. Electrocentrale Deva, și auditorii publici externi au procedat la culegeri de date din memoria instalațiilor ICL montate pe cele 4 locomotive.
“Prin descărcarea și prelucrarea datelor existente în memoriile instalațiilor ICL de către firma de specialitate (…) au fost reconstituite informații în timpi reali cu privire la momentul exact al alimentărilor cu combustivil, a consumului normal de motorină din rezervor, a sustragere de motorină, a consumului anormal de motorină cu sustragerea de motorină imediat după pornirea motorului diesel, a golirii rezervor cu motorul oprit. (…) Comparând datele descărcate cu cele prevăzute în manualul de utilizare al instalațiilor de Înregistrare Consum de Combustibil tip ICL (…) s-a constatat că sistematic există sustrageri de motorină atât în timpul funcționării motorului cât ș atunci când motorul diesel este oprit”, arată raportul.
Abaterea financiară a fost estimată la circa 140.000 de lei. Prejudiciul rămâne în “rezervorul” COmplexului Energetic Hunedoara.
“Valoarea estimată a abaterii este de 140.768,34 lei (19.497 kg * 7,22 lei/kg). La determinarea valorii estimate s-a luat în calcul valoarea lei/kg din factura fiscală nr. 6012371/12.11.2014 în cuantum de 7,22 lei/litru inclusiv TVA. Consecințele economico-financiare, sociale ale erorii sau abaterii de la legalitate și regularitate – prejudicierea Complexului Energetic Hunedoara SA – Sucursala Electrocentrale Deva cu suma estimată totală de 140.768,34 lei”, arată raportul.
Termocentrala Paroșeni – pagubă de aproape UN MILION DE LEI
Aceeași situație s-a constatat și la termocentrala de la Paroșeni, numai că aici paguba este de 10 ori mai mare decât la Mintia. Aproape un milion de lei este prejudiciul de pe urma sustragerii unei cantități enorme de motorină din locomotive.
“Urmare a verificărilor efectuate s-a constatat că la nivelul Societății Complexul Energetic Hunedoara SA – Sucursala Electrocentrale Paroșeni există în proprietate 3 locomotive (…), din cele trei, locomotiva LDE – 2100 CP nu mai funcționează începând cu luna aprilie 2011. Pentru măsurarea cantității de motorină aflată în rezervorul principal al locomotivei și a consumului de motorină, personalul de specialitate solicită conducerii Societății Electrocentrale Paroșeni în data de 01.09.2011 achiziționarea a 3 instalații de Înregistrare Consum Combustibil pentru Locomotive tip ICL. Conform documentelor ce au stat la baza contractului de achiziție, conducerea Societății Comerciale de Producere a Energiei Electrice și Termice Electrocentrale Paroșeni SA, actualmente Sucursala Electrocentrale Paroșeni aprobă achiziționarea a doar unei singure instalații de măsurare combustibil tip ICL, instalație ce se montează pe locomotiva LDE – 1250CP – 030 în data de 11.10.2012”, arată raportul Curții de Conturi.
Inspectorii finaciari de la Curtea de Conturi au recurs la aceleași metode pentru a afla consumul de combustibil al locomotivelor.
“Având în vedere faptul că pe locomotiva LDE 1250CP – 030 este montată instalație ICL, instalație ce oferă date exacte și în timpi reali cu privire la momentul exact al alimentărilor cu combustibil, a consumului normal de motorină, a nivelului de motorină din rezervor, a sustragerilor de motorină, a consumului anormal de motorină cu sustragere de motorină imediat după pornirea motorului diesel, a golirii rezervorului cu motorul oprit, conform manualului de utilizare ICL versiune: 22 martie 2010, echipa de audit a efectuat o verificare asupra datelor furnizate în format electronic de Sucursala Electrocentrale Paoșeni (…), cuprinzând perioada 11.10.2012 și până la 11.09.2014. Comparând datele (…) între cele două locomotive (care desfășoară aceeași activitate dar în zile diferite) se constată un consum mediu/vagon sistematic mai mare în cazul locomotivei LDE 031 care nu are montată instalație de măsurare combustibil tip ICL, față de consum mediu/vagon inregistrat în cazul locomotivei LDE 030 cu instalație ICL. Astfel, din datele analizare rezultă un consum mediu/vagon înregistrat în cazul locomotivei LDE 030 (locomotiva cu instalație ICL), în perioada 2013-2014 de 4,92 kg/vagon, iar în cazul LDE 031 (fără instalație ICL) în aceeași perioadă 2013-2014 un consum mediu/vagon de 7,17kg/vagon, adică un consum/vagon mai mare cu 45% în cazul locomotivei LDE 031 (fără instalație) în raport cu cea cu instalație ICL (LDE 030). De asemenea, se observă un consum mediu/vagon sistematic mai mare și pentru locomotiva LDE 030 înaintea montării instalației de măsurare combustibil tip ICL (înainte de 11.10.2012) de 7,26 kg/vagon față de 4,92 kg/vagon după montarea instalației ICL, adică un consum/vagon mai mare cu 47%. Având în vedere cele mai sus constatăm că datele consemnate în “registru Activitate Locomotivă” pentru locomotive LDE 1250CP – 031 nu reflectă realitatea, consumul de motorină/vagon descărcat mai mare cu 45% față de cel al locomotivei LDE 1250CP – 030 nu se justifică, mijloacele de transport fiind identice șI desfășurând aceeașI activitate”, prezintă raportul.
Abaterile constatate sunt de ordinul sutelor de mii de lei. Aproape un milion de lei este prejudiciul de la termocentrala Paroșeni.
“Luând în considerare cele prezentate se constată că cheltuielile privind combustibilii, înregistrate în contabilitate au fost majorate nejustificat în perioada 2011 – octombrie 2014, atât cu suma estimată de 769.041,14 lei inclusiv TVA, echivalent a 124.642 litri, reprezentând cheltuieli efectuate cu combustibilul locomotivei LDE 1250CP – 031 (locomotiva desfășurându-și activitatea circa 43 de luni din perioada verificată), cât și cu suma de 203.167 lei echivalent a 32.929 litri, reprezentând cheltuieli efectuate cu combustibilul locomotivei LDE 1250CP – 030 dinaintea montării instalației ICL (locomotiva desfășurându-și activitatea circa 19 luni de activitate). Valoarea totală estimată total a abaterii este de 972.208 lei inclusiv TVA. Suma a fost estimată având în vedere consumul mediu lunar înregistrat de 3.527,25 litri din anul 2013 al Locomotivei LDE 1250-030 cu instalație ICL, an în care această locomotivă a efectuat activități în fiecare lună. Potrivit situației privind consum de combustibil locomotive din perioada 01.01.2011 – 30.10.2014 întocmită de Sucursala Electrocentrale Paroșeni locomotiva LDE 1250CP-031 a avut un consum înregistrat în evidențele contabile de 276.314 litri. Lunând în calcul un consum mediu luna de 3.527,25 litri/lună (furnizat de instalația ICL) pentru o perioadă de 43 luni de activitate, rezultă un consum de 151.617,75 litri, diferența de 124.642,25 litri (276314 l – 151.671,75 l) reprezentând cantitate de carburant decontată nelegal în perioada 2011 – octombrie 2014, echivalent a 769.041,14 lei. De asemenea, la valoarea totală estimată s-a avut în vedere și suma de 203.167 lei echivalent a 32.929 litri, reprezentând cheltuieli efectuate cu combustibilul locomotivei LDE 1250CP-030 dinaintea montării instalației ICL (locomotiva desfășurându-și activitatea circa 19 luni de activitate). pentru calculul estimativ s-a avut în vedere prețul unitar lei/litru de 4,979 lei fără TVA, respectiv 6,17 lei/l cu TVA din factura de achiziție nr. 6300172813/19.10.2014. Consecințele economico-financiare, sociale ale erorii sau abaterii de la legalitate și regularitate – prejudicierea Complexului Energetic Hunedoara SA – Sucursala Electrocentrale Paroșeni cu suma estimată de 972.208 lei inclusiv TVA”, mai notează raportul Curții de Conturi.
Auditorii financiari au indicat și persoanele care sunt răspunzătoare pentru situația creată. De la directori de sucursale, până la ingineri sau mecanici de locomotivă.
Monika BACIU