Complexul Energetic Hunedoara a beneficiat în anul 2015 de un ajutor de stat de salvare. Așa s-a numit inițial. Pentru că nu a fost rambursat la timp, salvarea s-a transformat în restructurare.
Condiții impuse de ajutorul de restructurare
Comisia Europeană a aprobat în primăvara anului 2015, acordarea unui ajutor de salvare Complexului Energetic Hunedoara pentru achiziționarea certificatelor de carbon. Statul român, prin Ministerul de Finanțe a întârziat aprobarea ajutorului, astfel că societatea energetică deși a achiziționat cu întârziere certificatele de carbon, a primit și amendă, iar salvarea s-a transformat în restructurare.
Cazul SA.41318-România, conform decizie C(2015) 2652 final a Comisiei Europene, CEH trebuia să își divizeze activitatea minieră de cea energetică. Potrivit art. 9, alin. 1, din OUG nr. 22/2015, “Ajutorul de stat individual pentru salvarea Societății nu se acordă în sectorul cărbunelui și, pentru a putea demonstra că acest ajutor de stat individual pentru salvare nu va fi utilizat în sectorul minier, activitatea minieră a societății se va separa legal de celelalte activități potrivit legislației în materie. După intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Societatea inițiază demersurile pentru a separa legal activitatea minieră și depune diligențele pentru a atinge acest rezultat în cel mai scurt timp posibil, în termenul legal prevăzut de legislația în materie”. Demersurile pentru separarea activiății au fost demarate, însă acestea s-au împotmolit.
“Având în vedere prevederile OUG nr. 22/2015, adunarea generală extraordinara a acţionarilor Societăţii Complexul Energetic Hunedoara SA (“CEH”) a aprobat, în data de 28.08.2015, declanşarea divizării societăţii prin desprinderea şi transmiterea unei părţi din patrimoniu, corespunzător activităţii miniere, către o societate nou înfiinţată, în schimbul repartizării către acţionarii societăţii divizate de acţiuni la societatea nou înfiinţată. In perioada septembrie-decembrie 2015 au fost angajate servicii de auditare, evaluare, consultant şi asistenţă juridică în vederea elaborării proiectului de divizare şi au fost inventariate şi evaluate bunurile, au fost întocmite şi auditate situaţiile financiare în vederea divizării. Procesul de divizare a fost stopat datorită faptului că la data de 07.01.2016 s-a deschis procedura insolvenţei. Trebuie menţionat faptul că în cursul anului 2016 CEH a intrat de două ori în insolvenţă, la cererea sa (în datele de 07.01.2016, respectiv 23.06.2016) şi a fost scoasă din insolvenţă prin deciziile instanţei tot de două ori (în datele de 03.05.2016 şi respectiv 08.11.2016). O a treia cerere de intrare în insolvenţă a fost depusă de societate în data de 29.11.2016 şi respinsă de Tribunalul Hunedoara în data de 07.02.2017”, arată un răspuns al Ministerului Energiei.
Potrivit art. 9, alin 1, din OUG 22/2015 care spune că “Dacă în termen de 6 luni de la momentul acordării ajutorului de stat individual pentru salvare Societatea nu prezintă un plan de restructurare sau dovada restituirii ajutorului de stat individual pentru salvare acordat sub formă de împrumut din venituri rezultate din privatizare conform art. 3, aceasta este obligată să prezinte un plan de lichidare voluntară”. Oficialii Ministerul Energiei spun că nu s-a găsit nicio soluție viabilă pentru reorganizarea activității în cadrul CEH.
“În temeiul prevederilor art. 9, alin. (1) din OUG nr. 22/2015, CEH a semnat, în anul 2015, Contractul de servicii cu consultantul de restructurare selectat, Institutul de Studii şi Proiectări Energetice SA (“ISPE”). Planul de restructurare elaborat de ISPE a fost analizat în cadrul mai multor întâlniri comune Ministerul Energiei – Consiliul Concurenţei – Comisia Europeana (DG Competition), desfăşurate în perioada noiembrie 2015 – octombrie 2016, atât la Bucureşti, cât şi la Bruxelles. Cu toate acestea, datorită problematicii extrem de complexe, a impactului economico-financiar, social, patrimonial, de mediu, juridic, nu s-a găsit o soluţie comună, viabilă, pentru reorganizarea activităţii în cadrul CEH”, arată același răspuns al Ministerului Energiei.
Oficialii ministerului spun că au fost identificate alte soluții pentru Complexul Energetic Hunedoara.
“Incepând cu anul 2016, Ministerul Energiei a iniţiat consultări cu Consiliul Concurenţei pentru identificarea unor soluţii în vedere accesării unor ajutoare de tip serviciu de interes economic general (‘SIEG”) pentru unele grupuri energetice din cadrul CEH, astfel încât funcţionarea acestora să fie asigurată până în anul 2024. Demersurile au avut la bază studiile realizate de TEE Transelectrica SA şi programul de dezvoltare al reţelei electrice de transport pe 10 ani, care au dovedit faptul că, până în anul 2024, când se estimează finalizarea lucrărilor de trecere a axului Banat de la tensiunea de 220 kV la tensiunea de 400 kV, este necesară menţinerea în operare a unei capacităţi de 380 MW la nivelul CEH”, arată răspunsul.
În același context, s-a identificat soluția extremă. Închiderea minelor neperformante.
“În data de 08.09.2016, a fost prenotificată Comisiei Europene intenţia de modificare a ajutorului de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive din cadrul Societăţii Naţionale de Inchidere Mine Valea Jiului (SNIM), aprobată prin Decizia CE C(2012) 1020 final – Ajutor de stat SA 33033 Romania, Compania Naţională a Huilei SA Petroşani. Solicitarea de modificare a Deciziei a vizat introducerea în programul de închidere a încă două mine de huilă necompetitive, Lonea şi Lupeni, din cadrul CEH şi reactualizarea unor elemente din cadrul Planului de închidere şi a schemei de ajutor de stat de care beneficiază SNIM. Comisia Europeană a autorizat în data de 24 noiembrie 2016 sprijinul acordat de România pentru închiderea unor mine de cărbune necompetitive. In conformitate cu Decizia Consiliului, ajutorul vizează acoperirea pierderilor de producţie ale minelor până la închidere, finanţarea salariilor compensatorii pentru personalul disponibilizat, finanţarea programelor de reconversie profesională destinate foştilor angajaţi şi alte prestaţii sociale pentru respectivii lucrători, finanţarea lucrărilor de reabilitare a arealelor miniere. In urma demersurilor iniţiate de Ministerul Energiei, prin HG nr. 266 din 27.04.2017 s-a stabilit acordarea unui ajutor de stat în sumă totală de 198,830 mil. lei de la bugetul de stat, pentru anul 2017, pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive din cadrul CEH, Lonea şi Lupeni. Până în prezent nu a fost elaborat un plan de lichidare”, mai arată oficialii Ministerului Energiei.
Ministerul nu are nici un control asupra modului în care au fost cheltuite sumele din ajutorul de stat.
“În conformitate cu prevederile art. 6 din OUG nr. 109/2015, modul de organizare a decontărilor şi verificarea destinaţiei sumelor care s-au acordat cu titlu de ajutor de stat individual pentru salvarea CEH, în aplicarea Deciziei CE nr. C(2015) 2652 final din 21 aprilie 2015, cazul SA.41318-România, ajutor de stat pentru salvare către Societatea “Complexul Energetic Hunedoara” – S.A., au fost stabilite, în condiţiile legii, prin ordin emis de ministrul energiei, întreprinderilor mici şi mijlocii şi mediului de afaceri, în cursul anului 2015”, arată același răspuns.
Monika BACIU