Dezvoltarea domeniului schiabil din Parâng un vis al autorităţilor locale de la Petroşani. În urmă cu câţiva ani, în Valea Jiului au fost demarate mai multe proiecte de investiţii majore. Rpintre acestea se numără şi modernizarea staţiunilor montane, iar Parângul nu face excepţie de la regulă. Deşi banii au venit cu ţârâita, edilii locali cred în aceste proiecte pe care se bazează viitorul staţiunilor montane.
“Viitorul staţiunii îl reprezintă proiectul turistic „Dezvoltarea domeniului schiabil în Parâng”, început de administraţia locală, prin care se doreşte amenajarea unui domeniu schiabil în zona Parâng, care să cuprindă 30 de kilometri de pârtii de ski, o telegondolă cu o lungime de 8,2 kilometri, care va lega oraşul de Cota 1.600, un lac artificial şi nouă instalaţii de transport pe cablu, gen telescaun. In perioada de iarna, pe langa schi, se mai practica si alte sporturi de iarna cum ar fi: sanie, snowboard, plimbari cu motoscuter si zbor cu parapanta”, se arată pe site-ul Primăriei Petroşani.
Pentru ca planurile municipalităţii să devină realitate ar mai fi nevoie de aproape 40 de milioane de euro. Autorităţile locale de la Petroşani au început lucrările la dezvoltarea domeniului schiabil în anul 2009. timp de trei ani de zile, ministerul de resort a alocat aproape 26 de milioane de lei. Cel mai mare domeniu de schi din Europa de Est trebuia să fie construit la Petroşani, în Parâng. În afara de reamenajarea celor cinci pârtii existente, acolo urmau să apară 17 piste noi, 2 telegondole, şapte telescaune, 30 de tunuri de zăpadă şi 7 maşini de bătut zăpada. Complexul trebuia să conţină şi două centre turistice, o cabană şi o instalaţie de ticketing. Costul final: 99 de milioane de euro.
De mai bine de doi ani municipalitatea de la Petroşani se judecă cu Romsilva pentru un teren în suprafaţă de 46 de hectare. După ce magistraţii de la Curtea de Apel Alba Iulia au dat o sentinţă favorabilă municipalităţii aceasta a fost atacată de Romsilva la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care a dispus rejudecarea cauzei, iar procesul a fiost suspendat. Acum, reprezentanţii municipalităţii încearcă să rezolve această speţă pe cale amiabilă. Potrivit documentelor, Ministerului Dezvoltării, nivelul de cofinanţare a proiectelor derulate în comun de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi autorităţile publice locale este următorul, unităţile administrativ-teritoriale asigură până la 50%, dar nu mai puţin de 5%, din valoarea totală a contractelor de lucrări încheiate în conformitate cu legislaţia în vigoare, exceptând domeniul schiabil, unităţile administrativ-teritoriale asigură până la 50%, dar nu mai puţin de 5%, din valoarea contractului aferent realizării documentaţiei tehnico-economice, încheiat în conformitate cu legislaţia în vigoare, în cazul domeniului schiabil, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului finanţează procurarea instalaţiilor de transport pe cablu şi montajul acestora, în limita fondurilor disponibile.
Monika BACIU