
Parlamentari PSD și AUR cer Guvernului să reevalueze măsurile de austeritate în educație.
Un grup de parlamentari din PSD și AUR i-a adresat o scrisoare deschisă prim-ministrului Ilie Bolojan, prin care solicită reevaluarea urgentă a măsurilor de austeritate aplicate în sistemul educațional. Documentul avertizează asupra efectelor negative grave, pe termen mediu și lung, pe care aceste decizii le pot avea asupra învățământului românesc.
Comasări de clase, creșterea normei didactice și reducerea burselor – efecte criticate
Semnatarii scrisorii – deputații Natalia Intotero (PSD), Tiberiu Barstan (AUR), Ilie Toma (PSD), precum și senatorii Cristian Resmeriță (PSD) și Vasilică Potecă (AUR) – și-au exprimat profunda îngrijorare față de impactul măsurilor precum comasarea claselor, creșterea normei didactice, reducerea cuantumului burselor școlare și oprirea investițiilor în infrastructura educațională, în special în mediul rural.
Aceștia subliniază că astfel de măsuri afectează aproximativ 96% dintre școlile rurale și 11% dintre unitățile de învățământ din mediul urban din județul Hunedoara, zonă reprezentativă pentru efectele acestor decizii.
Consultări urgente și apel la solidaritate națională
În scrisoare, parlamentarii cer guvernului „înțelepciune, echilibru și solidaritate națională” și propun organizarea unor consultări urgente cu toate părțile implicate în sistemul educațional – profesori, elevi, părinți, autorități locale și mediul de afaceri – pentru a regândi și adapta măsurile care riscă să destabilizeze un sector deja fragil.
Bugetul educației, restrictiv în ciuda procentului din PIB
Parlamentarii reamintesc că, deși bugetul Ministerului Educației este estimat la aproximativ 3,4% din PIB pentru anul 2025, sectorul educației este cel care va suporta unele dintre cele mai drastice restricții bugetare. Aceasta, spun ei, pune în pericol continuarea progreselor recente din învățământ.
Progrese în modernizare și digitalizare, însă rezultatele vor apărea pe termen lung
Documentul face referire și la eforturile recente de modernizare și digitalizare a sistemului educațional, realizate după adoptarea Legii Învățământului Preuniversitar și a Legii Învățământului Superior în 2023. Parlamentarii subliniază că rezultatele concrete ale acestor reforme vor fi vizibile abia peste 12-15 ani, însă deja există îmbunătățiri în ceea ce privește promovabilitatea și reducerea abandonului școlar.
Apel pentru un rol activ al Parlamentului în procesul decizional
Semnatarii solicită ca Parlamentul să fie tratat ca un partener de încredere în procesul decizional legat de educație. Ei trag un semnal de alarmă privind riscul ca măsurile propuse să afecteze „echilibrul fragil dobândit recent” în sistemul educațional.
2025 – „Anul Național al Copilului”, un motiv în plus pentru investiții în educație
În încheiere, parlamentarii amintesc că anul 2025 a fost declarat de Parlamentul României „Anul Național al Copilului”, un prilej de a acorda o atenție sporită investițiilor în educație și de a evita orice măsură care ar putea limita oportunitățile și speranțele copiilor români.