Primul semestru din acest an şcolar se va încheia astăzi, 23 ianuarie, şi nici până în prezent elevii claselor I nu au primit abecedarul. Este un caz fără precedent în sistemul de învăţământ românesc, dar dascălii au găsit metodele cele mai potrivite pentru a-i introduce pe cei mici în tainele literelor. Învăţătoarea Elena Beldea se află la catedră de aproape 40 de ani, însă ne spune că până acum nu au existat întârzieri atât de mari. Fie că s-au folosit de manualele vechi sau de fişe didactice, dascălii au reuşit să îi înveţe pe elevi să scrie.
“Sunt învăţătoare de 35 de ani, acesta este al 36 lea. Să vină manuale cu puţină întîrziere s-a mai întîmplat dar nu consider că a fost o problemă deosebită avînd în vedere că noi am primit manualele de la o editură înainte de a apărea manualele supuse licitaţiei iar la solicitarea părinţilor dansi au cumpărat auxiliare cu care ne-am descurcat foarte bine. Am realizat şi fise pentru elevii clasei mele dar nu consider că a fost un handicap în desfăşurarea procesului educativ. Auxiliarele solicitate de părinţi respecta programa şi ne-am descurcat foarte bine. Am primit de la o editură manualele de Matematică şi Explorarea mediului care au ataşate cîte un cd pe care elevii îl folosesc acasă dar în primul rînd la şcoala îl folosim şi este foarte util”, a declarat Elena Beldea, învăţător.
Noile manuale pe care ministerul Educaţiei doreşte să le introducă sunt în format digital, iar dascălii spun că va exista o mai mare deschidere din partea elevilor în ceea ce priveşte sistemul de învăţământ.
“Este un pas înainte, este o provocare mare mai ales pentru copii şi pentru părinţi pentru că sunt puţini copii care nu au calculator acasă şi care pot repeta, pot aprofunda cunoştinţele dobîndite în clasă. Este mai uşor şi de viitor. Necesită unele complectări şi îmbogăţirea cu mai multe exerciţii referitoare la temele respective dar în perspectiva se vor perfecţiona avînd în vedere sesizările şi ideile învăţătorilor care predau la clasele pregătitoare de la clasa I şi a II-a şi în perspectivă a IV-a. Sunt foarte atraşi de aceste manuale pentru că sunt atractive, animate, sînt frumos colorate şi au posibilitatea să se verifice şi să îşi corecteze greşelile”, ne mai spune Elena Beldea.
Deşi până la acest moment ar fi trebuit ca elevii să aibă toate manualele, aceştia încă învaţă alfabetul după vechile materiale didactice.
“În acest moment putem să spunem că avem toate manualele de la nivelul ciclului primar cu excepţia manualului de comunicare în limba romană de la nivelul claselor I şi această lipsă fiind cauzată de o întîrziere care pînă la urma noi credem că este nejustificată a unor proceduduri de achiziţie şi de licitaţie. Ultima licitaţie s-a terminat pe data de 20 ianuarie, nici acum nu ştim dacă ea este cea finală pentru că firmele care nu au cîştigat licitaţia au dreptul conform legii să conteste această licitaţie. Din păcate asistăm la un joc al finanţelor, al castitigului în detrimentul educaţiei şi chiar ne pare rău că oamenii care sunt puşi pe căpătuiala nu se gîndesc la faptul că poate chiar proprii lor copii nu au acest manual acum pe masă. Din punctul meu de vedere cred că sunt două cauze care au dus, prima fiind aceea de a cîştiga, goană după bani a unor trusturi mari de publicaţii, dar cred că este şi o greşeală a sistemului nostru pentru că trebuiau să pornească aceste licitaţii mult mai din timp avînd în vedere faptul că la noi aceste proceduri de licitaţie permit oricărui participant să dea peste cap licitaţia. Acestea conduc la amînări repetate a unor achiziţii stringente. Stînd de problemele existente conducerea şcolii noastre a luat nasura că fiecare copil din clasa I cînd a început şcoala să aibă acel manual de care avea nevoie dar pe lîngă acest manual cel mai important lucru este că ceea ce avea copilul nevoie poate fi suplimentat de către dăruire şi abnegaţia şi talentul pedagogic al cadrului didactic de la clasă. Să nu uităm totuşi că manualul şcolar este un auxiliar didactic şi copii nu învaţă după manual şi învaţă după ceea ce i se preda iar la nivelul clasei I predomina jocurile de litere, jocurile de cifre, jocurile de basonase aşa cum am început toţi. Manualul este doar un auxiliar didactic, dincolo de acest manual rămîne măiestria dascălului iar în Valea Jiului şi la nivelul judeţului Hunedoara, la nivelul ciclului primar avem dascăli devotaţi”, a declarat Vasile Pop, directorul Şcolii Generale Numărul 7 din Petroşani.
Tehnologia avansează în fiecare zi, iar introducerea manualelor digitale vine în ajutorul elevilor. Chiar şi aşa, dascălii sunt de părere că manulalele digitale nu ar trebui să le excludă pe cele clasice.
“În momentul de fata putem să aspirăm la tot ceea ce este nou şi evoluat în stiinta şi în special în educaţie. Iniţial a fost vorba de manuale digitale dar este bine să se cunoască faptul că acolo unde nu este posibilitatea de a se folosi manualele digitale ministerul a luat şi măsuri de tipărire. Pe lîngă manualele digitale vor exista şi manuale clasice astfel încît toţi copii şi cei care nu au posibilitatea la internet care nu au posibilitatea de a avea un calculator acasă să aibă acel manual în formă letrica. Manualul este un auxiliar, eu aş dori să văd mult mai multă deschidere şi din partea părinţilor, şi din partea marilor trusturi pentru a nu stopa ceea ce la noi a început să devină un fapt cert, o educaţie performanta avînd de fapt la baza nişte cadre foarte bine pregătite. Dovada cea mai bună este rezultatul merituos al elevilor noştri la toate olimpiadelor din străinătate şi la toate olimpiadele naţionale. Deocamdată nu avem încă formă de a recompensa aceşti copii şi vedem doar copacii căzuţi fără a remarca pădurea care se afla încă în picioare şi pădurea care renaşte”, a mai preciyat directorul unităţii de învăţământ.
Ministrul Educaţiei, Mihai Sorin Cîmpeanu, a anunțat, luni, că elevii de clasa I vor avea abecedare din semestrul al doilea.
Monika BACIU