STENOGRAMĂ. 50 de bani ar fi putut băga ură între vecini

Locuri de parcarea prea puține – mașini prea multe, trei mașini ale aceluiași proprietar – trei locuri de parcare, staționare chiar sub semnul care interzice acest lucru și multe alte nelămuriri. Stenograma ședinței Consiliului Local în care s-a dezbătut concesionarea locurilor de parcare arată divergențele pe care le-a născut proiectul de hotărâre. De la concesionarea unui loc de parcare, două sau trei sau concesionarea care rămâne moștenire până la șoferii care staționează ilegal chiar sub semnul de parcare, au fost câteva din argumentele și contraargumentele cu care au venit consilierii locali de la Petroșani în privința proiectului de hotărâre. Au fost ridicate și probleme care erau prezentate în regulamentul privind concesionarea locurilor de parcare.

D-NA CONSILIER NIȚĂ:

-Cred că trebuia să ne gândim cum creem locuri de parcare. Lumea este nemulțumită și că va trebui să plătească o sumă pentru acest loc de parcare și că nu sunt suficiente locuri de parcare, mai ales în zonele aglomerate ale orașului. Eu am să votez împotrivă oricum și voi face și câteva amendamente. Dacă parcarea are 7 locuri si eu licitez pentru locul 2 și nu am câștigat, asta înseamnă că eu am pierdut locul de parcare chiar dacă locurile 3 sau 4 puteam să le câștig cu prețul pe care îl acordam?

 

  1. CONSILIER BICAN FLORIAN:
    -Așa este normal.

D-NA CONSILIER NIȚĂ:

-Cum să fie normal. Dacă parcarea are 7 locuri ar fi normal primii 7 să ia câte un loc de parcare. Dacă ne trezim că vrem 3 persoane locul 2 si locul 7 doar o persoană, atunci cel care câștigă locul 2 plătește de exemplu 150 iar cel cu locul 7 doar 50 lei?

 

  1. CONSILIER CORNEA:
    -Nu poți desfășura altfel procedura de licitație. Se scoate la licitație locul de parcare nu parcarea.

D-NA CONSILIER NIȚĂ:

-Tot în acest Regulament scrie că se poate licita pentru un loc de parcare acolo unde ai domiciliu. Eu  ma refer la situația din Aeroport că o cunosc mai bine. Nu toate blocurile din Aeroport au parcare și atunci cum o să se facă arondarea? Mai am o nedumerire. Dacă cel care câștigă licitație si peste un anumit timp a decedat, ce se întâmplă cu locul de parcare?

 

  1. PRIMAR:
    -Contractul de concesiune rămâne moștenire.

D-NA CONSILIER NIȚĂ:

-Nu este precizat aici nici un interval orar.

 

  1. PRIMAR:
    -Este 24 de ore din 24. Dacă punem un interval orar o să avem probleme, pentru că vor parca și nu vor lua mașina la ora stabilită

D-NA CONSILIER NIȚĂ:

-Parcarea de la blocul meu este lângă școala nr. 6 , vin parinți care își aduc copii la școală și parchează acolo. Dacă nu punem interval orar, parcarea rămâne goală iar aceștia nu își pot parca acolo mașinile.

 

  1. PRIMAR:
    -Există și această posibilitate dar asta ne -ar crea mai multe probleme.

 

  1. CONSILIER DRĂGOESCU:
    -Putem face acest lucru doar atunci când vom achiziționa aparate de taxat. Varianta aceasta este una pe care o folosește  de exemplu Bucureștiul sau Clujul. Ei și- au făcut fel de fel de dispozitive de a bloca roțile.

 

D-NA CONSILIER NIȚĂ:
-La Minerul de exemplu o să se ocupe locurile cât ai clipi.

 

  1. PRIMAR:
    -Acelea nu trebuie neaparat scoase la licitație, doar cele din spatele blocului, acolo sunt instituții, este un proiect european.

 

  1. CONSILIER RUS:
    -Problema  cu parcările nu este rezolvată nicăieri în România. În București parcarea se face în ordinea înscrierii, suma este fixă iar în urma solicitărilor, din banii care se adună  se fac alte locuri de parcare. În momentul de față sunt persoane care au  mai multe mașini și aici apare inconvenientul, aceștia vor putea licita pentru toate masinile care le dețin și astfel pot ocupa toată parcarea. După părerea mea ar trebui să stabilim o taxă, să dăm locurile de parcare în ordinea înscrierii iar din banii astfel obținuți să creem alte locuri de parcare.

 

  1. CONSILIER BARBU:
    -Sunt în mod evident mai puține locuri de parcare decât mașini. Ce se întâmplă cu cei care au garaje, licitează și ei?

DL PRIMAR:

-Tocmai de aceea este nevoie de sedință de consiliu pentru a putea discuta. Orice proiect de hotărâre are și puncte bune și puncte rele. Eu vreau să spun că în programul nostru de amenajare de parcări, de vreo 7 ani, facem în fiecare an parcări. Sunt 11 mii și ceva de mașini în Petroșani, fără autoutilitare și pentru a face parcări pentru toate mașinile ne trebuiesc bani, pentru a amenaja parcari subterane sau supraetajate. Totodată vreau să spun că aceste mașini sunt în Petroșani și ele vor rămâne tot aici doar că cei care vor să aibă siguranța că nu le ia nimeni locul să plătească o taxă anuală. Din banii care se strâng la buget vom putea face alte locuri de parcare. Noi oricum suntem campioni la crearea locurilor de parcare în Valea Jiului. Încet, încet, facem un pas vedem ce se întâmplă. Și la Vulcan sau Deva există concesiune pentru locurile de parcare. La București problema este un pic diferită deoarece acolo există asociațiile de propietari, foarte bine puse la punct, care gestionează aceste relație între propietarul de mașini și primărie. La noi nu este posibil așa ceva și din acest motiv am ales licitație publică deschisă, care este cea mai legală variantă posibilă

 

  1. VIȘAN:
    -Aș dori să răspund d-nei consilier Niță că numărul locurilor de parcare acum la Petroșani este în jur de 3000. Așa cum scrie și în Regulament o să fie două comisii: comisia de inventariere din partea DADPP-ului și comisia de licitație din partea SUAT-ului. Licitația pentru aceste locuri de parcare se va face pentru fiecare zonă în parte, nu se va face toată odată la nivelului  orasului. Se va da un anunț cu perioada  și parcarea cu un anumit număr de locuri care se va licita.

D-NA CONSILIER BURDUF:

-Există cabinete medicale la parterul blocurilor. Acestea vor trebui să liciteze și ele pentru locuri de parcare? Deoarece sunt bolnavi cu handicap care sunt aduși cu mașinile la medic iar dacă locurile de parcare sunt concesionate de către propietarii blocurilor, unde vor parca  cei care aduc bolnavii?

 

  1. CONSILIER DRĂGOESCU:
    -Sunt șoferi care staționează chiar în fața semnului cu ,,staționarea interzisă”  și pun mașina pe avarii. Civilizat nu înseamnă să am loc de parcare la magazinul ,, x” ca eu să fiu cat mai aproape pentru a-mi face cumpărăturile. În spatele blocului unde este Piața Agroalimentară este plin de mașini iar parcarea pieții  este goală pentru că se zgârcesc să dea 1 leu. Asta înseamnă lumea civilizată, pentru orice lucru care îl folosești trebuie să plătești.

 

  1. CONSILIER CORNEA:
    -Eu nu înteleg din acest Regulament că dacă nu stai în raza acelei parcări nu poți participa la licitație.În proiectul de hotărâre  se face referire la art. 3,6,7 și 8 la parcarea de reședință, dar dacă vorbești de parcarea de reședință făcând distincție față de parcarea publică nu instituind o interdicție a celor care nu locuiesc în parcarea de reședință scoasă la licitație. Eu asta am înțeles dar dacă s-a dorit altceva atunci trebuie prins în mod expres că nu pot participa la licitație decât cei care stau în raza de 30 m față de acea parcare.

 

  1. CONSILIER VLADSILAV:
    -S-au  inventariat locurile de parcare?

 

  1. PRIMAR:
    -Ca procedură, noi vom scoate la licitație locurile de parcare în urma cererilor depuse de către solicitanți.

 

  1. CONSILIER VLADISLAV:
    -Care ar fi beneficiul primăriei în urma licitațiilor?

 

  1. PRIMAR:
    -Banii care se vor strânge și cu care putem amenaja alte parcări.

 

  1. CONSILIER BUTULESCU:
    -Dacă cineva dintr-un bloc  stă mai departe de o parcare, nu ar trebui să-i restricționăm dreptul la licitație. O altă treabă care mă neliniștește este că dacă o persoană are mai multe mașini și vorbeați de un lucru care va interveni și la noi, ca cei care au mai multe mașini să plătească impozite mai mari pentru a descuraja această stare de fapt care încurcă și pe noi și pe alții. Și atunci n -ar trebui ca o persoană care licitează pentru mai multe locuri de parcare să plătească mai mult pentru ele? O persoană cu mai multe mașini poate lua toată parcarea  că are bani și alta care are doar o mașină nu are nici un loc de parcare.

 

  1. CONSILIER VLADISLAV:
    -Dl. Butulescu nu putem limita pentru că se plătesc taxe și impozite pe câte mașini ai.

 

  1. CONSILIER RUS:
    -O să ajungem să avem în urma licitațiilor ca un loc de parcare să fie de 1000 lei și pe altul probabil de 50 lei. La fel ca în Piața Centrală, sunt spații închiriate cu câteva mii de euro și spații cu câțiva zeci de lei. Părerea mea este să inventariem mai întâi necesitățile, cei care doresc parcare cu plată iar licitațiile să se facă în pachete, nu pe persoană.

 

  1. PRIMAR:
    -Din contactul pe care îl avem zilnic cu oamenii rezultă faptul că ar trebui să scoatem la licitație aceste locuri de parcare. Repet, nu vom scoate la licitație din propria inițiativă ci doar acolo unde se dorește.

 

D-NA CONSILIER NIȚĂ:
-Susțin în continuare să fie totuși un interval orar și ar mai trebui scris în Regulament ca Poliția locală să se ocupe de cei care ocupă locurile de parcare abuziv.

 

  1. VIȘAN:
    -Este trecut în Regulament la Contravenții la art.26 și art.27.

 

  1. CONSILIER CORNEA :
    -Nu cred că vom avea redevențe de 1000 lei pe an deoarece licitația este cu strigare și cine consideră că nu poate susține o sumă  mai mare se va opri. Iar în legătură cu ce a spus d-na Niță, dacă ne gândim la un moment dat să ridicăm mașinile puse pe locurile celor care au concesiune  va trebui să facem un proiect de hotărâre separat.

 

  1. PRIMAR:
    -Ne-am gândit și noi la acest aspect dar vom face lucrurile pas cu pas. Prima data am facut acest proiect, ne-am gandit și la un proiect în care să punem și o taxă și să angajăm o  firmă care să ridice mașinile parcate ilegal.

 

D-NA CONSILIER NIȚĂ:
-Este posibil ca dacă ai doar o mașină să câștigi 3 locuri de parcare la licitație de exemplu?

 

  1. PRIMAR:
    -Scrie în Regulament, că trebuie să participi cu un certificat de înmatriculare  pentru un singur loc de parcare.

 

D-NA CONSILIER MUNTEAN:
-Să știți că și pe mine m-au întrebat foarte mulți părinți când scoatem locurile de parcare la licitație, care este Regulamentul și nu știu ce să le mai spun. Oamenii își doresc foarte mult acest lucru și oricum vor fi persoane care nu vor prinde un loc de parcare.

 

  1. CONSILIER LUPU:
    -Vreau să spun că oamenii nu vor participa la toate aceste locuri de parcare. În fata ISEMEX-ului este o parcare privată, singura de la acele blocuri, li s-au cerut oamenilor 400 lei pe an dar nici unul nu s-a înscris. Domnul primar a spus bine, așteptăm la sediul primăriei solicitările oanenilor, există o comisie care analizează cererile iar problemele care vor apărea le vom analiza pe parcurs. Nu trebuie să dezbatem acum că o persoană are șapte mașini sau că stă in Aeroport.

 

  1. CONSILIER BUTULESCU:
    -Eu cred că tot licitația este cel mai bun lucru pentru că așa cum spuneți că lumea nu vrea, nu va veni la licitație sau se vor licita din șapte locuri doar patru și trei rămân libere. Dacă cumva spuneți că efectul financiar este derizoriu, nu este adevărat. Este în primul rând o tentativă de a civiliza și de aduce niște servicii  la un standard european. Trebuie să se simplifice pe cât posibil procedura cel puțin din punct de vedere al documentelor și vom vedea cum vor merge lucrurile. Suma nu este neglijabilă, s-a pus 50 lei care este o sumă de pornire și se va ajunge la sume mult mai mari în zonele mai importante. Se strâng niște bani la buget  care sunt necesari.

În cele din urmă proiectul de hotărâre a fost respins de consilierii locali, prin abținerea a 10 consilieri locali. Cei care s-au abținut sunt consilierii Mihai Barbu, Florian Bican, Margareta Burduf, Iulian  Codreanu, Lavinia Grigoriu, Florin Nicolae, Dorina Niță, Costel Postolache, Ioan Rus și Milu Vladislav.

 

Monika BACIU

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.