Absolvent de facultate, muncitor necalificat. Piaţa muncii din România este limitată. În timp ce anual, sute de studenţi părăsesc băncile facultăţilor, nu toţi au norocul de a lucra în domeniul pentru care s-au pregătit în anii studenţiei. Inserţia tinerilor pe piaţa muncii va fi urmărită de către ministerul de resort. După ce pentru o perioadă îndelungată a fost abandonat un proiect care prevede monitorizarea inserţiei studenţilor pe piaţa muncii, acum s-au găsit fonduri, iar proiectul va derula, Universitatea din Petroşani fiind în grupul ţintă.
“Săptămâna trecută am fost anunţaţi de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice că s-a demarat un proiect POSDRU prin care se urmăreşte monitorizarea inserţiei absolvenţilor pe piaţa muncii. Acesta continuă nişte iniţiative mai vechi, acum s-au procurat resurse, facem parte şi noi din grupul ţintă şi se va încerca constituirea unui sistem informatic care să fie calat pe acest obiectiv, urmărirea exactă a numărului de absolvenţi şi a celor care se angajează la nivelul calificării universitare absolvite”, a declarat Conf.univ.dr.ec Codruţa Dura, prorector UPET.
Reprezentanţii Universităţii Petroşani încearcă să obţină aceste informaţii chiar de la foştii studenţi, însă la un moment dat comunicarea se înrerupe.
“Integrarea pe piaţa muncii o urmărim în acest sens şi o urmărim în momentul în care absolvenţii vin şi îşi ridică diplomele pentru că altfel noi avem posibilitatea să înregistrăm pe site, dar comunicarea este mai dificilă. Când ridică diplomele completează un formular şi spun unde sunt integraţi şi cum. Sunt domenii şi domenii. Integrarea se face în funcţie de ofertă. Oferta în anumite domenii este foarte generoasă, în anumite domenii este deficitară şi depinde de sistemul economic”, a declarat Prof.univ.dr.ing. Aron Poantă, rector UPET.
România deţine un număr ridicat de şomeri cu diplome de studii superioare. Vorbim de o neconcordanţă existentă pe piaţa muncii între cerere şi ofertă, de o slabă informare a studentului în momentul alegerii unei anumite facultăţi, de lipsa şedinţelor de consiliere în timpul liceului, de lipsa de viziune pe termen lung, adăugăm la această listă şi pregătirea deficitară din unele facultăţi şi lipsa activităţilor practice asigurate prin programe specializate de unităţile de învăţământ superior
Monika BACIU