Cinci din şase primării din Valea Jiului încalcă legea privind accesul la informaţiile publice. Fiecare instituţie publică este obligată prin lege să ofere acces la informaţiile publice, astfel orice cetăţean să fie informat de modul în care se cheltuiesc banii publici sau de alte acţiuni.
Primăria Petroşani, singura în legalitate 100%
Primăria Petroşani este singura care are un site 100% funcţional cu date actualizate la zi. Petroşănenii pot afla când au loc şedinţe de consiliu, care au fost proiectele aprobate şi nu numai. De pe site-ul Primăriei Petroşani se pot obţine informaţii legate de anumite posturi vacante în administraţia publică, dar şi de activitatea oficialilor municipalităţii.
Petrila şi Vulcan, mai şontâc
Primăriile Vulcan şi Petrila au site-uri funcţionale, însă informaţiile sunt mai mult sau mai puţin actualizate. La Petrila nu există o ritmicitate în ceea ce priveşte actualizarea unor informaţii publice, iar în ultimele luni nu au mai fost publicate nici invitaţiile la şedinţele de consiliu local. Cum autorităţile sunt obligate să respecte legea, primarul oraşului Petrila, Ilie Păducel spune că va discuta cu persoana care se ocupă de platforma online a primăriei.
“Noi avem o persoană care se ocupă de site. Nu am ştiut că nu sunt toate informaţiile actualizate, dar voi discuta cu responsabilul pentru a rezolva situaţia”, a declarat Ilie Păducel, primarul oraşului Petrila.
În ceea ce priveşte platforma online a Primăriei Vulcan, aici ultimele date actualizate datează din luna februarie a anului trecut. Ultima dispoziţie pentru participarea la şedinţei de consiliu local este din data de 27.02.2015.
“Am responsabil care se ocupă de site-. Nu am ştiut că informaţiile nu sunt actualizate. Consilierii locali primesc invitaţiile la şedinţă şi materialele pe mail”, a declarat Cristian Merişanu, viceprimarul municipiului Vulcan.
Uricani, fără personal
La Uricani există un site al primăriei, dar informaţiile nu sunt actualizate mai deloc. Primarul localităţii recunoaşte că există o problemă în acest caz pe care urmează să o rezolve.
“Noi nu avem angajat IT-ist la primărie pentru că nu avem post. Când avem ceva anunţuri urgente de publicat le publicăm cu ajutorul oamenilor din primărie. Vom rezolva această problemă, pentru că urmează să angajăm o firmă care să se ocupe de acest lucru, dar şi de centrul de informare turistică. Am prins bani în buget şi vom plăti firma”, a declarat Dănuţ Buhăescu, primarul oraşului Uricani.
Şi Primăria Aninoasa are o platformă online, dar la fel ca în majoritatea localităţilor nici aici informaţiile publice nu sunt actualizate. Cea mai recentă informare din Consiliul Local este din anul 2013, însă reprezentanţii administraţiei locale nu au putut fi contactaţi pentru a oferi informaţii cu privire la problema cu care se confruntă din punct de vedere legal.
Lupeni, fără site
Municipiul Lupeni a rămas fără site încă de anul trecut. Administraţia locală condusă de primarul Cornel Resmeriţă nu mai are nicio platformă online de pe care cetăţenii să poată obţine anumite informaţii. Edilul nu a putut fi contactat pentru a-şi exprima opinia vizavi de acest aspect.
Instituţiile publice sunt obligate, prin lege, să deţină platforme online pentru informarea cetăţenilor. Acestea intră sub incidenţa Legii 544 din anul 2001 care prevede “accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public”.
“Prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate ori institutie publica ce utilizeaza sau administreaza resurse financiare publice, orice regie autonoma, companie nationala, precum si orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si la care statul roman sau, dupa caz, o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic ori majoritar; prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de
exprimare a informatie”, arată Legea 544/2001.
Potrivit legii, fiecare instituţie publică are obligaţia să publice sau să comunice anumite informaţii.
“Fiecare autoritate sau institutie publica are obligatia sa comunice din oficiu urmatoarele informatii de interes public actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei publice; structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice; numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice;
sursele financiare, bugetul si bilantul contabil; programele si strategiile proprii; lista cuprinzand documentele de interes public; lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii”, se mai arată în textul legii.
Monika BACIU