Un ajutor de stat primit cu întârziere condamnă CEH. Comisia Europeană a stabilit că societatea Complexul Energetic Hunedoara trebuie să returneze un ajutor de stat a cărui valoare se ridică la suma de 60 de milioane de euro. Numai că ajutorul de stat la care face referire Comisia Europeană a fost acordat doar pe jumătate Complexului Energetic Hunedoara și cu o întârziere de câteva luni.
Date clare
Comisia Europeană a stabilit date clare pentru acordarea ajutorului de salvare Complexului Energetic Hunedoara, însă statul român nu a respectat aceste prevederi. Ajutorul de salvare trebuia acordat în regim de urgență, iar perioada de derulare a acestuia a fost stabilită de Comisia Europeană pentru perioada 23 aprilie – 22 octombrie 2015.
Mai exact, data de 22 octombrie trebuia să coincidă cu data de rambursare a ajutorului acordat Complexului Energetic Hunedoara. Din documentele Comisiei Europene rezultă faptul că ajutorul de stat trebuia acordat pentru “salvarea întreprinderilor aflate în dificultate”, iar valoarea acestuia era de 167 de milioane de lei. Statul român, veșnic întârziat Statul român a întârziat nejustificat de mult acordarea primei tranșe din ajutorul de stat. abia în data de 20 iulie a fost acordată prima tranșă din împrumut în valoare de 98.476,90 mii lei. Mai mult decât atât, Comisia Europeană nu a avut nicio obiecție în ceea ce privește acordarea ajutorului de salvare Complexului Energetic Hunedoara.
“Comisia a decis să nu ridice nicio obiecție în ceea ce privește acordarea ajutorului, care este compatibil cu articolul 107(3) din Tratatul de Funcționare al Uniuni Europene”, se arată într-o notă a Comisiei Europene privind aprobarea acordării ajutorului de stat Complexului Energetic Hunedoara.
Singura condiție pusă de Comisia Europeană a fost ca în cazul nerambursării ajutorului de salvare, statul român să notifice acest lucru și să întocmească un plan de restructurare.
“Comisia reamintește României să întocmească un plan de restructurare pentru CE Hunedoara în momentul în care există informații că ajutorul de salvare nu poate fi rambursat de către CE Hunedoara”, mai aratau la acel moment oficialii Comisiei Europene.
Fără prea multe opțiuni
Comisia Europeană a aprobat în primăvara anului 2015, acordarea unui ajutor de salvare Complexului Energetic Hunedoara pentru achiziționarea certificatelor de carbon. Statul român, prin Ministerul de Finanțe a întârziat aprobarea ajutorului, astfel că societatea energetică deși a achiziționat cu întârziere certificatele de carbon, a primit și amendă, iar salvarea s-a transformat în restructurare.
Cazul SA.41318-România, conform decizie C(2015) 2652 final a Comisiei Europene, CEH trebuia să își divizeze activitatea minieră de cea energetică. Potrivit art. 9, alin. 1, din OUG nr. 22/2015, “Ajutorul de stat individual pentru salvarea Societății nu se acordă în sectorul cărbunelui și, pentru a putea demonstra că acest ajutor de stat individual pentru salvare nu va fi utilizat în sectorul minier, activitatea minieră a societății se va separa legal de celelalte activități potrivit legislației în materie. După intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Societatea inițiază demersurile pentru a separa legal activitatea minieră și depune diligențele pentru a atinge acest rezultat în cel mai scurt timp posibil, în termenul legal prevăzut de legislația în materie”. Demersurile pentru separarea activiății au fost demarate, însă acestea s-au împotmolit.
Potrivit art. 9, alin 1, din OUG 22/2015 care spune că “Dacă în termen de 6 luni de la momentul acordării ajutorului de stat individual pentru salvare Societatea nu prezintă un plan de restructurare sau dovada restituirii ajutorului de stat individual pentru salvare acordat sub formă de împrumut din venituri rezultate din privatizare conform art. 3, aceasta este obligată să prezinte un plan de lichidare voluntară”. Oficialii Ministerul Energiei spuneau, anul trecut, că nu s-a găsit nicio soluție viabilă pentru reorganizarea activității în cadrul CEH.
Oficialii ministerului spun că au fost identificate alte soluții pentru Complexul Energetic Hunedoara.
“Incepând cu anul 2016, Ministerul Energiei a iniţiat consultări cu Consiliul Concurenţei pentru identificarea unor soluţii în vedere accesării unor ajutoare de tip serviciu de interes economic general (‘SIEG”) pentru unele grupuri energetice din cadrul CEH, astfel încât funcţionarea acestora să fie asigurată până în anul 2024. Demersurile au avut la bază studiile realizate de TEE Transelectrica SA şi programul de dezvoltare al reţelei electrice de transport pe 10 ani, care au dovedit faptul că, până în anul 2024, când se estimează finalizarea lucrărilor de trecere a axului Banat de la tensiunea de 220 kV la tensiunea de 400 kV, este necesară menţinerea în operare a unei capacităţi de 380 MW la nivelul CEH”, arată răspunsul.
În același context, s-a identificat soluția extremă. Închiderea minelor neperformante.
“În data de 08.09.2016, a fost prenotificată Comisiei Europene intenţia de modificare a ajutorului de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive din cadrul Societăţii Naţionale de Inchidere Mine Valea Jiului (SNIM), aprobată prin Decizia CE C(2012) 1020 final – Ajutor de stat SA 33033 Romania, Compania Naţională a Huilei SA Petroşani. Solicitarea de modificare a Deciziei a vizat introducerea în programul de închidere a încă două mine de huilă necompetitive, Lonea şi Lupeni, din cadrul CEH şi reactualizarea unor elemente din cadrul Planului de închidere şi a schemei de ajutor de stat de care beneficiază SNIM. Comisia Europeană a autorizat în data de 24 noiembrie 2016 sprijinul acordat de România pentru închiderea unor mine de cărbune necompetitive. In conformitate cu Decizia Consiliului, ajutorul vizează acoperirea pierderilor de producţie ale minelor până la închidere, finanţarea salariilor compensatorii pentru personalul disponibilizat, finanţarea programelor de reconversie profesională destinate foştilor angajaţi şi alte prestaţii sociale pentru respectivii lucrători, finanţarea lucrărilor de reabilitare a arealelor miniere. In urma demersurilor iniţiate de Ministerul Energiei, prin HG nr. 266 din 27.04.2017 s-a stabilit acordarea unui ajutor de stat în sumă totală de 198,830 mil. lei de la bugetul de stat, pentru anul 2017, pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive din cadrul CEH, Lonea şi Lupeni. Până în prezent nu a fost elaborat un plan de lichidare”, mai arată oficialii Ministerului Energiei.
Ca urmare a nerambursării ajutorului pentru salvare de către societatea CE Hunedoara şi în absenţa unui plan de restructurare credibil sau a unor măsuri efective în direcţia lichidării societăţii, în martie 2018, Comisia a deschis o investigaţie aprofundată.
În cursul investigaţiei, Comisia a examinat conformitatea cu normele UE privind ajutoarele de stat a celor cinci împrumuturi finanţate sau sprijinite din fonduri publice acordate societăţii CE Hunedoara. Împreună, la 30 iunie 2016, împrumuturile se ridicau la aproximativ 73 de milioane euro (337 de milioane lei).
În conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, intervenţiile statului în întreprinderi sunt considerate a nu reprezenta ajutor de stat atunci când sunt efectuate în condiţii pe care le-ar fi acceptat, într-o situaţie similară, un investitor privat care operează în condiţii de piaţă (principiul investitorului în economia de piaţă).
Comisia a concluzionat că patru dintre cele cinci împrumuturi, în valoare totală de aproximativ 60 de milioane euro, plus dobânzile aferente, sunt incompatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat şi România trebuie să le recupereze. Al cincilea împrumut reprezintă un ajutor existent, acordat înainte de aderarea României la UE şi, prin urmare, nu este necesar să fie recuperat.
Monika BACIU