Gara din Petroşani, a nimănui. Gara din Petroşani este captivă în secolul trecut. În ciuda demersurilor făcute de administraţia locală din Petroşani către Ministerul Transporturilor pentru reabilitarea acesteia, nu s-a mişcat nimic. Ba mai mult reprezentanţii administraţiei locale nu au primit nici măcar un răspuns vizavi de această problemă.
Acum cetăţenii iau atitudine. Aceştia au trimis scrisori către acelaşi organ, însă şi ei au fost ignoraţi cu desăvârşire.
“Domnule Ministru, vă scriu această scrisoare în nume personal, datorită umilinţei pe care o trăieşte comunitatea din Valea Jiului în aceşti ani de democraţie, dar şi în numele cetăţenilor din Municipiul Petroşani, pe care îi reprezint în Consiliul Local, în legătură cu problemele cu care se confruntă călătorii în Staţia CFR Petroşani, unde lucrurile au scăpat de sub control.
Îmi amintesc cu nostalgie de vremurile studenţiei, când Gara Petroşani, avea un aer boem, era îngrijită, era vie şi nu băgam în seamă multe lucruri pe care le vedeam în alte gări şi care nu erau la noi. Cei 25 de ani de democraţie au fost nemiloşi atât cu “Poarta“ de intrare în Valea Jiului cât şi cu cetăţenii acesteia”, scrie consilierul local Viorel Pascu, în scrisoarea adresată ministrului Transporturilor.
Amplasată în Cartierul Colonie al Municipiului Petroşani, declarat “zonă istorică urbană”, Gara Petroşani a suferit an de an degradări, cunoscute de conducerile Ministerului Transportului şi Regionalei CF Timişoara la care este afiliată, degradări pe care cetăţeanul acestui mileniu nu le mai poate trăi şi duce.
Consilierul local asemănă gara cu un lagăr, care îi întâmpină pe turiştii veniţi în Valea Jiului.
“În condiţiile în care Consiliile Locale împreună cu Administraţiile Publice Locale din Valea Jiului încearcă să găsească alternative viabile la minerit, la capitolul investitori şi turism cultural, ne-am prăbuşit în meandrele lipsei de interes al Ministerului Transporturilor. Cine coboară în Gara Petroşani, are sentimental că se află într-o gară de oraş din anii celui de-al doilea război mondial, unde se află şi un lagăr. Gara Petroşani este o dezolantă poartă de primire a turiştilor, unde îţi poate cădea ceva în cap sau te poţi împiedeca pe peroanele de coşmar. Cu personal subdimensionat, dezordinea şi mizeria este la ea acasă. Noaptea însă, coşmarul atinge dimensiunea maximă. Cu greu găseşti Casa de bilete, iar Sala de aşteptare este închisă, pentru a nu intra cerşetori şi oameni certaţi cu legea. Cu peroane fără iluminat, rişti să ajungi la spital, în loc să ajungi la destinaţie. Să urci sau să cobori din tren, este un coşmar. Oameni şi copii suiţi pe braţe în vagoane, transformă deplasarea călătorilor cu trenul încă de la început într-o dezamăgire. Dacă ai neşansa să fii pe peron, aşteptând trenul şi pe cealaltă linie trece alt tren, te bucuri că ai scăpat cu viaţă şi că de acum în colo vei circula cu o linie de transport rutier”, mai scrie consilierul local.
După 10 ani de memorii, Gara din municipiul Petroşani, poarta de intrare în oraşul declarat staţiune de interes naţional, rămâne tot o ruină. Responsabilii CFR sau ai Ministerului Trasporturilor nu se mai obosesc nici măcar să răspundă la adresele oficialilor din adminsitraţia publică locală.
Aflată într-o avansată stare de degradare, Staţia CFR Petroşani ar avea nevoie de un program urgent de reabilitare, însă nimeni de la nivel de decizie nu pare interesat să finanţeze o astfel de lucrare. Prin 2013 Ministerul Transporturilor a anunţat că nu sunt bani.
O intenție de reabilitare a gării a existat în trecut, dar nu s-a finalizat. A fost făcută o infuzie serioasă de bani în dotarea clădirii aflate în ruină cu geamuri și uși de tip termopan, dar mai apoi nu s-au mai găsit fonduri și pentru finalizarea investiției.În cele din urmă, CFR Călători a decis să renunțe la a mai funcționa în clădirea fostei stații, care a fost încuiată. La începutul anului 2011 se anunța că gară va intră în reparații, dar proiectul a fost amânat, pe motiv că este mai costisitor decât se credea inițial.
Monika BACIU